De Blonde ZUS van Wilders

Standaard

Op Twitter vraagt @AlfHeuf aan @EdgeOfEurope of die iets weet over ‘The 751 No-Go Zones of France’. Hiermee refereert hij aan een artikel van de ultrarechtse publicist Daniel Pipes. @EdgeOfEurope, die in Italië woont, zegt geen zin te hebben om iets van Pipes te lezen. Het maakt hem mismoedig. Omdat ik zelf in Frankrijk woon, ben ik wel nieuwsgierig. Ik lees dus het artikel van Pipes en ontdek dat er bij mij in de stad (Mâcon) maar liefst twee van die No Go zones zijn. En in één daarvan was ik de  dagen daarvoor toevallig geweest om een tweedehands wasmasjien te kopen. Het leek me er allerminst gevaarlijk dus ik bied @AlHeuf aan er eens doorheen te wandelen.

Nu mengt ene @blondemevrouw zich in het gesprek: “Denk je dat 1 willekeurige wandeling van iemand die denkt dat t wel mee valt, representatief is?”
Ik: “Nee, maar een aardige check van wat een Amerikaanse publicist een ‘No Go Area’ noemt. Debunken begint klein.”
Blondemevrouw: “Jij zegt laatst nog in zo’n zone een wasmachine te hebben gehaald. ZUSlijnen lopen scherp, jij bent er niet geweest”
Blondemevrouw wist kennelijk precies waar ik de afgelopen week geweest was. Creepy! En ze wist ook heel precies dat dat niet in een ZUS-gebied was. Want: “ZUSlijnen lopen scherp”. Ik begreep met een kenner van doen te hebben en ging even op haar blog kijken. Daar tref ik een blogpost aan met een getrouwe vertaling van Pipes’ artikel.
Ik citeer:
“Zones Urbaines Sensibles [sinds 1996]; Over deze 751 (!) gebieden heeft de Franse staat geen enkele controle. Daar gelden geen Franse wetten. Volgens een schatting in 2004 leven zo’n 5 miljoen mensen in de ZUS: Overzicht ZUS.

De ZUS worden ook wel Dar al-islam genoemd; the place where muslims rule.

Politieagenten, brandweermannen, ambulancebroeders, buschauffeurs en andere hulpverleners worden onmiddellijk aangevallen en mishandeld in deze zones. Verkrachting en ook regelmatig moord, is hier gewoon. Grootste bron van inkomsten; criminaliteit.
[…]
Door hulpverleners het werk onmogelijk te maken en persoonlijk bang te maken, worden districten op den duur wettenloos en wordt de macht gegrepen, wat resulteert in het creëren van een moslimenclave in het Westen. Wat doen we? Straatcoaches inzetten?

Is dit islamisering?

Ja.
Dit is zichtbare islamisering.”

Het is duidelijk, hier presenteert Blondemevrouw een feitenrelaas. Valt niet aan te tornen. ‘Ja. Dit is zichtbare islamisering’ en ‘ZUSlijnen lopen scherp’. ‘Jij bent daar niet geweest’.
Maar hoe is het werkelijk?
Het antwoord op die vraag staat eigenlijk al in de commentaren onder het oorspronkelijke artikel van Pipes. Verschillende ter zake kundige reageerders halen diens verhaal stevig onderuit. Wat blijkt? De ZUS zijn vergelijkbaar met wat wij ‘krachtwijken’ noemen. Buurten die economisch ‘sensible’ zijn, met relatief hoge werkloosheidscijfers en armoede. En waar de politiek dus extra investeert in sociale cohesie en economische stimulansen. Misschien laten ze de politie er wat vaker patrouilleren. Maar het zijn zeker geen No Go-areas.
Kennelijk heeft die Pipes de hele Dar al Islam-invalshoek – No Go Zones vol moslimscriminaliteit als gevolg van de islamisering – domweg verzonnen! Een sappig verhaal dat precies in zijn stinkende rechtse straatje past. En Blondemevrouw bauwt hem vrolijk na: “Politieagenten worden onmiddellijk aangevallen en mishandeld. Verkrachting en ook regelmatig moord is hier gewoon. Grootste bron van inkomsten; criminaliteit.”

Verkrachting en moord heel gewoon in 750 wijken in Frankrijk? Wat een kletskoek. Blondemevrouw brengt het uit de duim verzonnen verhaal van een rechtse haatzaaier als een voldongen feit en draagt daarmee indirect bij aan de irreële angst voor alles wat een beetje getint is of een hoofdoekje draagt.
Natuurlijk zijn er zeker wel buurten in Franse steden waar je beter niet ’s nachts in je eentje over straat kunt lopen (zoals overal ter wereld), maar de grenzen van die wijken lopen NIET ‘scherp’ gelijk aan die van de ZUS. Blondemevrouw kletst uit haar nek.
Sterker, volgens de officiële statistieken is sinds 2005 de criminaliteit in de ZUS met 11% gedaald (met helaas weer een kleine stijging van het openbaar geweld in 2010) en voelen de mensen zich er ook veiliger dan vijf jaar geleden. De misdaadcijfers liggen er iets hoger dan het landelijk gemiddelde, maar dan praat je echt over procentpunten. Er wonen relatief veel sociaal zwakkeren: arme mensen en werklozen. Over het percentage actieve moskeebezoekers en hun eventuele aandeel in de criminaliteit is niets bekend.
De artikelen van Pipes en Blondemevrouw zijn malicieus haatgeblaat van mensen die graag willen doen geloven dat de moslims de bron van alle kwaad zijn. Wat deze rechtse stokers bezielt? Geen idee. Mij lijkt het smadelijk belasteren van hele volksstammen of religieuze groeperingen niemand ook maar enig voordeel op te leveren.
Het officiële Franse rapport over de ZUS kun je hier als pdf downloaden. Over criminaliteit en gevoelens van onveiligheid lees je vanaf pagina 226.

UPDATE: even met voormalig Frankrijkcorrespondent Olivier van Beemen gemaild en hem naar zijn ervaring met zones sensibles gevraagd. Die antwoordt het volgende:
“Ik heb wel eens geschreven over een geheim rapport van BZ dat was uitgelekt naar Le Monde (dat is inmiddels wel 7/8 jaar geleden), waarin sprake was van zo’n 300 echte getto’s binnen die 751. Ik heb toen nog gebeld met het ministerie, maar om welke wijken het gaat, vertelden ze niet. Ik voeg het verhaal van destijds bij.
Er is me meermaals verteld dat er inderdaad buurten zijn waar politie/postbode/ambulance niet zouden komen omdat het te gevaarlijk is. Volgens mij gaat het hierbij niet om een heel groot aantal en ik had ook de indruk dat het meestal tijdelijk is, niet structureel.”
In het stuk (uit 2004!) dat Olivier me stuurde, is sprake van een lijst met 23 wijken in Frankrijk waar de politie niet veilig in kan.  Het artikel staat ook online. Lees het hier.

Eén reactie »

  1. Pingback: Wie hebben er baat bij angst voor de Islam? « Hufterhunter. It's a dirty job, but…

Geef een reactie

