NANANANANANA!!!! *handen op oren houdt*

Standaard
Bert Brussen weigert andere opinies tot zich te nemen uit angst iets te leren dat niet met zijn eige ideeuen strookt

NANANANANANAAAAA!

Mijn puberzoon zat lekker te klagen over school. “De geschiedenislerares is een gek wijf en bovendien is ze ‘cocue’.” Ik vroeg wat hij bedoelde en hij vertelde dat het verhaal ging dat haar man, leraar op dezelfde school, haar bedrogen had met een leerlinge. Tijdens een schoolreisje twee jaar geleden. Ik reageerde ongelovig en vroeg naar details. “Waarom is die leraar dan niet ontslagen? Dat kan toch niet? Van wie heb je dat gehoord? Weet je het zeker of is het maar een roddelverhaaltje?”

Zoonlief werd boos. “Ik vertel jou nooit meer wat. Jij doet dat altijd. Vertel ik een lekker verhaal, maak jij het kapot.” Zijn woorden: “Tu me casse le truc.” Alsof hij een zandkasteel met woorden aan het boetseren was, dat ik met mijn stomme maatje 45 argumenten had vertrapt.

Zijn reactie deed me sterk denken aan die van gecertificeerd internetfenomeen Bert Brussen. Ook die kan absoluut niet tegen nuancerende argumenten. Is hij net lekker bezig een ronkend betoog te bouwen om een linkse, paarsebroekendragende, smerige babyboomer kapot te bloggen, komt er een fatsoensfascist met een vragend geheven wijsvingertje, die zegt: “Jamaar, klopt dat wel?” Bert Brussen boos.

Ook de vervolgactie is vergelijkbaar. Mijn zoon besloot mij nooit meer iets te vertellen. Bert Brussen doet hetzelfde. Niet dat hij stopt met ongenuanceerde poepstukken schrijven, dat zou werkelijk te mooi zijn*. Nee, de woorddiaree gaat gewoon door, maar Bert zorgt dat mensen met kritiek niet meer kunnen reageren. Hij blokt ze op Twitter en geeft ze een IP-ban op zijn sites.

En hij is niet de enige relhufter die zo reageert. Het is me al een paar keer overkomen dat rechtse of rechtsachtige mensen ‘@nieuwehufters’ blokten puur omdat ze niet meer naar argumenten wensten te luisteren. Zo kom ik niet meer voor in de timeline van @Jaspermooren, omdat ik met cijfers aantoonde dat zijn vergelijkend artikel over kunstsubsidies in Nederland en Zwitserland niet klopte. En ook PVV-ster @blondemevrouw heeft mij geblokt omdat ze niet meer wilde lezen hoe ik haar van gesubsidieerde anti-islam haatzaaier Daniel Pipes gestolen artikel over de Franse No Go Zones met heldere statistieken kon weerleggen. “Ik ben net zo lekker bezig, stoor me niet met de feiten.”

De mogelijkheid in de nieuwe media mensen met ongewenste ideeën en argumenten uit te filteren, leidt tot polarisatie. Bert Brussen, Jasper Mooren en Blondemevrouw lezen alleen nog maar meningen van mensen die het al met ze eens zijn. Ze omringen zich met jaknikkers, waardoor ze in de waan kunnen raken dat wat ze beweren altijd 100% waar is. Iedereen is het immers altijd 100% met ze eens? Ze vergeten dat de eensgezindheid in hun timeline een kunstmatige is, door henzelf gecreëerd. Hun gelijk lijkt in brons gegoten, waardoor hun standpunt verhardt. Als hun tegenstanders hetzelfde doen, sluiten beide partijen elke mogelijkheid tot verzoening of ‘eens worden’ af. Dat is eng.

*Ik beweer hier niet dat Bert Brussen niet mag schrijven. Ik beweer ook niet dat hij niet kritisch mag schrijven over linkse babyboomers of sjoemelende policiti. IK beweer zelfs niet dat hij geen vervelende dingen over mij mag schrijven. Ik beweer alleen dat áls hij zulks doet, hij zich op zijn minst moet beperken tot de feiten, en geen citaten moet verzinnen, onterecht incriminerende verbanden leggen of zelfs lasterlijke informatie verzinnen om de persoon in kwestie in discrediet te brengen (jawel, de door filosofiestudent Bert zo verguisde ad hominem). Want dat doet hij.

Geef een reactie

