Basta tegen de hufters

Standaard

Bij Pauw en Witteman was een gesprek met Hein Westerouen van Meeteren. Die was in de trein ‘om niks’ in elkaar geslagen door een paar dronkelappen. En niemand deed iets om hem te helpen. Hein is nu een initiatief gestart met de naam ‘Basta!’. Met de bedoeling zo veel mogelijk mensen bewust te maken dat we elkaar moeten helpen tegen de hufters.

Al tijdens de uitzending kwamen de eerste reacties van de hufter-posse op twitter. Zeer voorspelbaar aangevoerd door de grootste antifatsoensactivist van digitaal Nederland: Bert Brussen. Zoals gewoonlijk voerden sarcasme en cynisme de boventoon:

“Jongens! Hohoho nu! Ophouden met dat meisje verkrachten! Dit is genoeg zo! #basta #streepinhetzand #genoegisgenoeg #zuchterdezuchterd

“Zeg Tristan, leg even dat automatische wapen neer wil je. Genoeg is genoeg!” #basta #codewoord #hohoho #touwoverbalkgooi

“Jongens, als jullie nu niet ophouden met groepsverkachten beginnen we een burgerinitiatief op Facebook hoor!”

Dat zinloos geweld in treinen enzo, komt natuurlijk door Wilders. En door de hufters van Geenstijl. Ik denk, ik kop hem vast in. #basta

Misschien een leuk gekleurd armbandje met “basta!” er op?

Kortom, Bert Brussen vindt het allemaal weer niks. Niet dat hij zich echt verdiept heeft in wat Hein wil. Dat is ook weer zoveel moeite. Hein spreekt namelijk niet in eerste instantie de geweldplegers aan. Die zijn niet bevattelijk voor rede. Nee, hij wil gewone toch al brave burgers ertoe bewegen om één front te vormen tegen de geweldplegers. Als je dat in je eentje doet, zoals Joes Kloppenburg dat ooit deed in de Voetboogsteeg, loop je groot risico zelf slachtoffer te worden. Maar zodra omstanders samen ingrijpen, maakt de geweldpleger natuurlijk een stuk minder kans om iemand dood te schoppen.

Helaas is ‘bystander apathy’ een diep ingebed psychologisch verschijnsel. Hoe meer mensen er naar een drenkeling staan te kijken, des te minder er geneigd zullen zijn actie te ondernemen. Zo kan iemand onder grote belangstelling verzuipen. Of in elkaar geslagen worden terwijl omstanders collectief naar de punten van hun schoenen kijken in de hoop dat een ander wel in zal grijpen. Of de conducteur. Die wordt daar immers voor betaald.

Enfin. Internethufters hebben veel overeenkomsten met openbare geweldplegers. Ze zijn niet voor rede vatbaar, voelen zich sterker naarmate ze met meer zijn en ze schermen graag met hun rechten als vrij burger. “Wie ben jij, fatsoensrakker, om ons te vertellen wat wij wel en niet mogen doen? Als wij met bier willen gooien of op de treinbankjes dansen, is dat ons goed recht. Als ik iemand de grond in wil schrijven, bedreigen met verbaal geweld, iemands reputatie wil beschadigen, zorgen dat iemand bij Google hoog scoort met negatieve associaties, dan moet ik dat zelf weten. Waar bemoei je je mee, klootzak?

Zo rollen nieuwe hufters van het internet. Daarbij zijn ze niet in hun eerste leugentje gestikt. Zo kwam bij de Facebook-groep Basta een reactie van Robert Engel, redacteur bij diverse hippe en stijlloze blogs. Ik had namelijk verwezen naar dit artikel over de collectieve aanpak van zinloos geweld op internet.

Dat mocht niet van Robert Engel, die schrijft:
“Ik constateer dat dit een keurig initiatief is.
Echter.
Waarom worden mijn collega’s en ik meteen aangevallen? Ik zie hieronder een stukje staan van Gregor Hakkenberg, waarin wij voor hufters worden uitgemaakt. En mensen liken dat.
Waarom toch? Het is toch basta? Of geldt dat voor de één wat meer als de ander?”

Exact wat ik bedoel. De zinloos geweldplegers eisen het recht op mensen te beschadigen. Maar zelf kunnen ze zelfs geen voorzichtige, keurig onderbouwde kritiek velen. Zeg je wat van hun gedrag, dan roepen ze elkaar op om je ‘kapot te bloggen’, of gaan ze lasterpraatjes over je verspreiden. Gewoon, omdat het kan. Saignant detail: Ongeveer tegelijkertijd met bovenstaande genuanceerde reactie tweet Robert Engel over het initiatief van Hein:

“Ik zie fatsoenlijke mensen opstaan die initiatieven starten waardoor ik mij bijna genoodzaakt voel om mijn pistool uit de kast te pakken.”

Dat lijkt mij een verkapte doodsbedreiging van ‘tough guy’ Engel, die het kennelijk toch niet zo’n heel keurig initiatief vindt. Maar daar mag je niks van zeggen, want dan ben je een ‘stalker’.

Als Jeroen Mirck in de Basta-kolommen duidelijk maakt waar Engel voor staat en wat diens meningen zijn over Basta, slaat Engel terug met een oude koe. Mirck had ooit geschreven dat hij niet begreep waarom serieuze media een hufter als Bert Brussen in zouden huren. Dat is inderdaad niet zo netjes. Maar nog relatief beschaafd als je weet dat Brussen Mirck herhaaldelijk in tweets heeft genoemd samen met de naam van diens werkgever. Een zeer gerichte actie om de werkgever ertoe te bewegen Mirck af te remmen. Datzelfde deed Brussen* tegen Peter Breedveld van Frontaalnaakt.nl, in tweets in de trant van Weet [naam werkgever] dat Breedveld de hele dag stalkstukjes schrijft en Gek dat ze bij [naam werkgever] de veroordeelde crimineel Peter Breedveld in dienst houden. Of zie onderstaande

Bert Brussen houdt niet van argumenten en grijpt in discussies liever meteen naar lasterlijke praat.

Daar staat dus (voor 8000+ volgers): geef deze veroordeelde crimineel geen podium. Met smadelijke beschuldigingen, niet geformuleerd als mening, maar als feit.

Nee, dat is deftig, Engel.

*UPDATE: eerlijk gezegd weet ik niet meer 100% zeker of het Brussen was, of een van de andere Geenstijlers die Breedveld en zijn werkgever in één adem in negatieve tweets noemde. Dat van Mirck en diens werkgever D&T weet ik wél zeker. En het ‘geef Hakkenberg geen podium’ hierboven lijkt me ook geheel duidelijk. Brussen heeft ook al eens gedreigd met een campagne die mij in mijn werk als copywriter zou kunnen schaden. Argumenten vóór het gebruik van persoonlijke beledigingen, laster en smaad in een discussie heb ik nog niet gehoord.

Geef een reactie

