Bert Brussen stopt met Twitter en verklaart zijn huftergedrag!

Standaard

Bert Brussen heeft mij door het slijk gehaald, met hulp van zijn posse ‘kapotgeblogd’ en zelfs in letterlijke, juridische zin smadelijk belasterd. Logisch dat ik niet veel fiducie heb in het waarheidsgehalte van Brussens woorden. Brussen is een leugenachtige hufter gebleken, zonder enig gevoel voor moraal. Maar nu is er nieuws. Van Bert Brussen zelf nota bene! Hij heeft het allemaal niet zo bedoeld, namelijk. Bert Brussen is slachtoffer van zijn eigen alter ego. Op De Jaap schrijft hij:

Ik heb op twitter een alter ego gecreëerd dat groter werd dan mijn werkelijke ego. Op twitter was ik degene die alles schreeuwde, het tegenwicht tegen de bedeesde en decente degelijke persoon die ik in het werkelijke leven ben. (…) Voor mij was het een eenvoudige wijze om een rel te schoppen, (…) een grenzeloos vehikel om dingen te zeggen waar mensen letterlijk van over de rooie kunnen gaan (…) een machine die al dan niet ironische bedoelde woede of al dan niet eloquente lompe scheldpartijen opwaardeerde naar totale psychologische oorlogsvoering.

U begrijpt, het was maar een spelletje. De in wezen ‘bedeesde en decente degelijke persoon’ Bert Brussen gebruikte Twitter voor ‘lompe eloquente scheldpartijen’. Maar dat alles was slechts theater. Tenminste, zo zegt Brussen, nu zelfs die leuke Femke Halsema zich tegen hem keert wegens enkele van zijn ‘lompe eloquente’ tweets. Bert Brussen heeft schoon genoeg van alle weerzin die zijn twitter-alter-ego opwekt. Hij gooit de handdoek in de ring. Want, zo zegt hij:

Zoiets leidt uiteindelijk altijd tot haat. En veel erger: tot zelfhaat. (…) Ik ben moe. Dodelijk vermoeid. Door nog langer op twitter te zitten vrees ik nooit meer te kunnen slapen.

Kortom, Bert Brussen keert Twitter de rug toe. Hij zal vanaf nu nog maar een paar keer per dag tweeten (tussen het bijslapen door)

Het artikel van Brussen, deze auto-elogie met pathetische trekjes, roept bij het Jaap-publiek de nodige sympathie op. Superjan en Bas Paternotte komen met lieve commentaren. En ook de andere vaste Brussen-reageerders houden hem de hand boven het hoofd. Het lijkt er een beetje op dat zijn naaste vrienden hem hebben geadviseerd het even rustig aan te doen. Zijn destructieve online gedrag begon iets te veel automutilerende trekjes te krijgen. De leugens en beledigingen werden te blatant, steeds vaker keerde de publieke opinie zich tegen hem. De overheersende indruk is dat de vaste vrienden van Bert hem een beetje zien als het achterlijke neefje. Een lieve jongen in het echt, die echter soms totaal over de rooie kan gaan en dingen kan doen waar een normaal mens zich kapot voor zou schamen. Ik geloof dat ook wel op basis van zijn media-optreden, bijvoorbeeld bij Pauw en Witteman. Bert Brussen zal gerust een erg aardige, ‘bedeesde en decente degelijke persoon’ zijn en niet het monster dat hij online soms lijkt. Dat is waarom zijn vrienden hem nu de hand boven het hoofd halen en hem beschermen tegen zichzelf.

Gezien de psychische en reële economische schade die Brussen en zijn clan bij mij en vele ‘innocent bystanders’ hebben aangericht, behoud ik me het recht voor nog even geen verzoenende woorden aan zijn adres te richten. Al ben ik best bereid om eens een biertje met de bedeesde en decente Bert te gaan drinken als hij echt van plan is zijn leven te beteren. Tot dan wens ik hem de rust toe die hij kennelijk nodig heeft.

Slaap zacht, Bert!

Geef een reactie

