Miko Flohr heeft absoluut gelijk – over cultuurrelativisme

Standaard

“Taboe is de ideale stoplap voor een discussie die je inhoudelijk dreigt te verliezen: je gaat gewoon heel hard roepen dat de ander vindt dat je iets niet mag zeggen, en niemand heeft het nog over de inhoud. Het gaat dan alleen nog over de vermeende politieke correctheid en tunnelvisie van diegenen die het wagen iets tegen het gezwatel in te brengen. Hoe durven ze ook, hè. De fatsoensfascisten. De moralfags.”

Miko Flohr op DeJaap

Nu hoor je het ook eens van een ander. Journalosoof Miko Flohr weet het zoals gewoonlijk weer eens veel helderder en intelligenter te verwoorden dan ik – simpele reclametikker – ooit zou kunnen. Scherpe analyse van de strategie van de schanderoepers die vinden dat zij alles over iedereen mogen zeggen in welke bewoordingen dan ook. En die iedereen die daar iets tegenin brengt beschuldigen van moraalfascisme en persbrijdel. Dat is inderdaad exact de reactie die ik nu al twee jaar lang telkens krijg van de nieuwe hufters. Nooit enige inhoudelijke reactie. Alleen maar: “De moral fag Gregor Hakkenberg wil mij monddood maken”, “Gregor Hakkenberg wil dat ik stop met schrijven.” En “Ik zeg wat ik vind maar dat mag niet van fatsoensfascisten als Gregor Hakkenberg.”

In mijn vorige artikeldoorgeplaatst op Sargasso – heb ik uitgebreid uitgelegd dat iedereen van mij alles mag zeggen, maar dat ik vervolgens pretty please het recht vraag om daar weer iets van te mogen zeggen. Of het nu over de inhoud gaat of om de vorm. Ik wens evenveel ruimte om te relativeren of te nuanceren als domrechts neemt om te verharden en te polariseren.

De negatieve reacties die ik hierop kreeg, vormden een herhaling van de oude zetten. Zo zei ene Inje:

“De schrijver (…) plaats zichzelf als fatsoenlijk en eerlijk, en de wat de ander zegt is gelijk aan zinloos geweld. De schrijver (…) neemt het op voor de zwakken, maar niet omdat die daarom vragen of willen, en ook niet om de eer, maar omdat het moreel juist is. Zoveel misplaatse trots en een dergelijk nauwe blik op maatschappelijke ontwikkelingen kan ik me haast niet voorstellen, maar hier komt iemand er gewoon vol voor uit. Dat is moedig van hem, maar wel volledig misplaats.”

In de huidige ‘maatschappelijke ontwikkelingen’ is het kennelijk ‘misplaatst’ om het op te nemen voor de zwakken puur en alleen omdat dit moreel juist zou zijn. Je kunt er ook maar beter niet voor uit komen dat je een bepaalde moraliteit bezit. Je profileren als ‘fatsoenlijk’ is gelijk aan misplaatste trots. Hovaardig.

Hiermee maakt Inje precies het punt van Miko. Als je kritiek uit op de waardevrije schreeuwlelijkerds van domrechts, ben je een fossiel, niet van deze tijd (babyboomer!). Exit! NEXT!

Overigens was er ook een (duidelijk veel intelligentere) reageerder die het voor me opnam. Benjbenj schreef:

“Overigens denk ik dat het belangrijkste punt van de schrijver heel simpel te verwoorden is: doe niet zo slachtofferig als iemand je terechtwijst omdat je anderen zwartmaakt.”

Ik had het zelf niet kernachtiger kunnen verwoorden. Miko Flohr ook niet, maar die zorgde ook nog eens voor een mooi filosofisch-sociologisch-maatschappelijk kader. Ik ben er helemaal verguld met dit welomschreven plaatsje ‘im großen Ganzen’.

Goed dat dit uit de lucht is… mogen we nou weer terug naar de inhoud?

Eén reactie »

Geef een reactie

