Geen Stijl exploitanten van leed en haat kotsen op 3FM Serious Request

Standaard

Johnny Quid van GeenStijl gaat als een dolle te keer tegen Serious Request van 3FM. “Serious Request is kwaadaardiger dan een oogtumor die bestaat uit het DNA van Satan zelf, een kluit geconcentreerde demonenzielen en alle liedjes die ooit in Volendam zijn geschreven samen. Er is geen cynicus erudiet, verbaal onderlegd en zuur genoeg om te omschrijven hoe ziek de goedendoelenpr0n van 3FM Serious Request is.”

Nou, die loost in één keer z’n complete arsenaal geenstijlbloempjes in zijn tissue. Zal wel cynisme zijn. Humor omdat het kan en zo. Maar wat bracht Quid eigenlijk tot dit schampere hoogtepunt? Dat was een interview in Sprout met Claas Griffioen van Griffioen Precious Presents. Claas is volgens Johnny Quid (Matthijs van den Beukel) zwaar over de zeik wegens “de aandacht die hij dacht te kopen bij 3FM voor het bedrag van 780.000 euro. “De manier waarop zo’n bedrag werd ontvangen was belabberd.””

Dat lijkt inderdaad vervelend voor de heer Griffioen, als zijn bedrijf bijna acht ton schenkt, mag hij daar wel wat aandacht voor terug verlangen. Al doe je het daar natuurlijk niet voor, geld geven aan Warchild, toch?

Helaas blijkt uit het geciteerde artikel dat het verhaal niet klopt. Griffioen heeft helemaal geen 780.000 euro aan 3FM gegeven. Er staat: “Griffioen was zwaar teleurgesteld door de manier waarop sommige bijdrages werden ‘afgeserveerd’. Hij noemt een vereniging die een race hield met sloopauto’s. Opbrengst: 780.000 euro. “De manier waarop zo’n bedrag werd ontvangen was belabberd.”

Kennelijk vond Griffioen dat een gift van een derde niet enthousiast genoeg werd verwelkomd. Sprout vraagt ook wederhoor: “Wilbert Mutsears, de zendermanager van 3FM, benadrukt dat het goede doel centraal staat. “Wij zijn geen reclamefolder voor bedrijven die iets goed willen doen.””

En terecht, lijkt me. Bedrijven die met een gift van een paar duizend euro een gratis spotje op nationale televisie willen scoren verdienen geen reclame. Je geeft niet iets aan een goed doel om er zelf beter van te worden, maar om dat doel te ondersteunen. En ja, misschien werd de gift van 780.000 euro van de vereniging niet enthousiast genoeg ontvangen. Zo’n Serious Request-actie duurt meerdere dagen waarbij de presentatoren niet mogen eten. Dan kan het gebeuren dat niet alles even gesmeerd loopt. Lullig, maar shit happens.

Waarom trekt GeenStijl de citaten van Griffioen uit hun verband? Wat heeft de roze schetenmachine tegen Serious Request? Het valt me op dat ze geen gelegenheid onbenut laten om dit initiatief af te branden. Zo probeerden ze de plaatsing van het Glazen Huis in Leiden juridisch te dwarsbomen. Een actie die ze later – na een shitstorm zonder weerga, niet in de laatste plaats van de eigen bezoekers – laf betitelden als een ‘hoax’.

Heeft Giel Beelen of iemand anders van 3FM soms iets vervelends gezegd over GeenStijl? Rancune is de meest courante drijfveer van het GS-schorriemorrie. Of mag de publieke omroep sowieso geen grote, succesvolle liefdadigheidsacties opzetten? Is het de blinde reflexhaat van domrechts tegen alles wat riekt naar ontwikkelingshulp? Serious Request bracht 8,6 miljoen op. Dat lijkt een mooi resultaat. Maar ook dat mag van Johnny Quid geen bestaansreden zijn voor het evenement:

“Serious Request is een reclamefolder voor 3FM die iets goed wil doen. Als het daar niet om zou gaan, waarom haalt het Rode Kruis dan geen 7+ miljoen op zonder Serious Request? Precies, het is de 3FM AltruïsmeShow die het laat werken.”

Ja, Johnny Quid, en? Wat is daar precies verkeerd aan? Dat het werkt? Oh wacht, Johnny heeft er nog iets aan toe te voegen:

“Radio538 geven gewoon toe dat hun plotselinge WarChildfetisjisme alleen maar gaat om winst en branding. Jup, 3FM is de hoer van Babylon. Commercieel hedonisme in haar puurste vorm. Geef dat op zijn minst toe, of sterf in je eigen egostrelende hypocrisie.”

Quid refereert aan een uitspraak van een manager van 538, Taco Vinkeles, die op een of ander congres zegt: “Radio 538 has a new approach to charity in their “War child” project. This is a brand new way of doing charity events, where the charity organisation makes money and the radio station profits indirectly by the positive influence on the image of the brand.” Het gaat dus niet ‘alleen maar om winst en branding’ maar om indirect voordeel door positieve invloed op het imago. Niks mis mee.

Dus waarom zijn ze nou volgens Johnny Quid bij Radio538 the good guys en is 3FM een oogtumor van satan-DNA? Nou, omdat ze bij 3FM nooit hardop hebben toegegeven dat het ze mede om hun imago te doen is. Of misschien geven ze het wel toe, maar niet in een aangetekende brief aan GeenStijl en Johnny Quid. De hypocriete klootzakken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s