Johnny Quid (GeenStijl): “NRCnext-columnist moet dood”

Standaard

Wat doe je als je iemand te grazen wilt nemen op wie niet zo veel valt aan te merken? Bij Geen Stijl weten ze dat heel goed. Je verzint gewoon een domme uitspraak, legt die in de mond van je slachtoffer, en affakkelen maar!

Dat is precies wat Johnny Quid (pseudoniem van Matthijs van den Beukel) doet met Christiaan Weijts. Waarom hij zo’n hekel heeft aan Weijts dat hij hem aanvalt, is niet helemaal duidelijk. Weijts is journalist bij NRCnext en zoals bekend hebben ze bij GS een hekel aan het NRC. Dus daar kan het aan liggen. Of heeft Weijts misschien ergens een keer iets onaardigs gezegd of geschreven over (iemand van) GeenStijl? Heeft hij kritische reacties achtergelaten onder een stuk van Van den Beukel? Is het omdat Weijts laat merken de PVV maar niks te vinden? Of is Van den Beukel gewoon jaloers op de succesvolle romans van Weijts? Ik vermoed dat laatste. ‘Jalousie de métier’. Dat blijkt ook uit het begin van het stuk van Quid:

“Christiaan Weijts heeft een vliegende spuughekel aan domme mensen. Christiaan Weijts mag dat vinden, want Christiaan Weijts is gepubliceerd auteur. (…) Dankzij zijn psychologische romans waarin weblogs fungeren met de originele naam Steengeil.nl mag Christiaan Weijts af en toe zijn verhelderende ideeën met edele woordenorigami in een column op NRCnext vouwen.”

Het zit Quid kennelijk nogal hoog dat Christiaan Weijts gepubliceerd auteur is. Hoe dan ook, Matthijs wil Weijts deaud. Hij citeert uit een column van Weijts, die schrijft over de verkiezingen en het feit dat de populistische partij van Wilders nu kennelijk probeert mee te liften op de huidige anti-Europese sentimenten. Weijts concludeert dat het jammer is dat PVV-kiezers niet snappen dat Wilders ze onhaalbare beloften deed, doet en zal gaan doen, puur en alleen om hun stemmen te winnen. Hij beklaagt zich over het feit dat er daardoor politici macht dreigen te krijgen die ons land wég van Europa en richting economisch isolement willen leiden. Dus concludeert Weijts badinerend:

 “De democratie is op haar grenzen gestuit. Wat kunnen we eraan doen? Afnemen van het kiesrecht van het minder snuggere bevolkingsdeel behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Een cordon sanitaire, waarbij alle partijen afspreken in geen geval met de PVV in een coalitie te gaan, doet dat gelukkig wel.”

Hij bedoelt hiermee iets als ”Je kunt nu eenmaal niet voorkomen dat goedgelovige kiezers zich in het ootje laten nemen door leugenachtige leiders.” Niemand gelooft dat Weijts werkelijk domme mensen het kiesrecht wil ontnemen. Van Beukel denkt daar heel anders over. Die schrijft:

“Weijts baalt dat domme mensen hun stemrecht niet afgepakt kan worden. En hij meent het.

Dat ‘hij meent het’, is volslagen uit de lucht gegrepen. Weijts badineert, zoals columnisten dat doen in een column. Maar Johnny Quid heeft nu een stukkie Weijts tussen de tanden en is niet van plan los te laten. Sterker, hij bijt dóór:

“Daar trekt hij even een flink blik elitaire onderbuikgevoelens open, mensen. (…) Geef dan ook gelijk toe dat je het liefst domme mensen zou willen verzamelen in afgesloten woonwijken, op wil bergen in kampementen of gewoon direct tegen de muur wilt zetten. Weijts, jongen, gooi al die opgekropte elitaire frustratie er uit: mensen onder een bepaald denkniveau en IQ moeten gewoon een spuitje krijgen. (…) Domme mensen moeten dood.

En zo maakt Van Beukels zijn punt. Hij verkiest de ironie van Weijts niet te snappen, legt hem een serieuze domme mening in de mond en gaat vervolgens in de typische GeenStijlstijl door het lint, stapelt overdrijving op metafoor en eindigt met de conclusie dat Weijts domme mensen een spuitje wil geven.

Tja… en dan moet er nog een kop boven het stuk. Weet je wat? Een verzonnen citaat doet het altijd goed:
“NRCnext: ‘domme mensen moeten dood’.”

Je zou er om kunnen lachen, als het niet zo’n kwaadaardige beschadigingsactie was. En wie de weinig lucide commentaren van de roze reaguurdershorden onder dit smerige stuk leest, kan niet anders dan blij zijn dat er geen stemplicht is. Het gros van deze mafketels blijft bij verkiezingen godzijdank gewoon thuis.

Ik ben het eens met Christiaan Weijts. Het is tijd voor een cordon sanitaire, waarbij redelijke, fatsoenlijke mensen afspreken om in geen geval meer zaken te doen met GeenStijl. Het ontslag van Annabel Nanninga bij de Rijdende Rechter is een mooie eerste stap. Nu zijn de adverteerders aan zet!

»

  1. Matthijs van den Beukel zit er blijkbaar niet mee dat Wilders Marokkanen en vluchtelingen hun kiesrecht wil ontzeggen. Dat staat nog altijd in het PVV programma. Daar hoor je hem niet over maar wee je gebeente als je liever zou zien dat de domme Wildersstemmer thuis bleef. GS-ers zijnschijnheilig; geen uitzonderingen zo ver.

  2. Matthijs van de Beukel is een heel triest en zielig figuur. Het is een gelovig hypocriet mannetje dat niet weet waar hij over schrijft. Onbegrijpelijk dat GEENSTIJL dit soort mensen laat schrijven. Uit alles blijkt dat hij de intelligentie heeft van een kind van 8. En uit vooral geen kritiek want daar kan hij niet tegen. Hoe simpel kun je zijn.

  3. Na 6 jaar met veel plezier Geen Stijl te hebben gevolgd ben ik daar onlangs als reaguurder verwijderd. Door Matthijs van den Beukel alias Johnny Quid.
    Quid heeft daarin een naam hoog te houden. Slaat stoer en wild om zich heen in zijn stukjes maar als iemand hem het vuur aan de schenen legt wordt hij of zij zonder hoor of weder hoor verbannen. In een laatste artikel over Wilders werden ik en ongeveer nog 5 reaguurders verbannen. Ja je leest het goed, 6 man op basis van hun reacties op slechts één artikel. Quid is een literaire psychopaat en vermoord hele reaguurder volkeren. Ik vraag me ook af, wat zouden de adverteerders hiervan vinden?
    Ik heb de reacties op basis waarvan andere mensen werden verbannen allemaal gelezen en er was er niet één bij die het verdiende om te worden verbannen. Ik heb Johnny Quid gevraagd om een reactie en om mij weer toe te laten. Zonder enig resultaat. Ik vermoed dat de man een ego als een olifant heeft en zijn fijn ontwikkelde narcismekwab verdraagt geen tegengeluid. Er is mij nu veel plezier ontnomen en daarom ga ik vanaf vandaag ieder ander platform anders dan GS gebruiken om mijn onvrede te uiten. Quid is echt een dictator en feitelijk een machtswellusteling van het ergste soort. Zijn stukjes staan bij Geen stijl lezers bekend als zeer middelmatig of soms ronduit amateuristisch. Dit commentaar valt hem in de reacties ook ten deel. Hij reageert dan als een echte ploert. Je krijgt slechts de reactie “weggejorist en opgerot”. Mensen hebben ook een bloedhekel aan hem omdat hij zoveel mensen monddood maakt op Geen Stijl. Omdat ik het vrije woord aanhang laat ik me door niemand monddood maken en al helemaal niet door Matthijs van den Beukel die bij deze ongezien de buikgriep kan krijgen en nog niet van mij af is.

  4. Pingback: Doodslijstjes en doodseskaders – tibaert

  5. @Gert Boordmans op 7 augustus 2013 om 21:02
    Nu net zie ik dat ik ook weggejorist en opgerot ben door Matthijs van den Beukel. Ja, het kan natuurlijk ook GU zijn, maar het komt toch doordat ik waarschijnlijk geregeld kritiek op Johnny Quid heb. In dit artikel http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/03/glas_in_het_gehakt_van_jumbo.html
    had ik waarschijnlijk iets gezegd als dat artikelen als deze niet erg interessant zijn. Meestal druk ik mij heel mild uit vergeleken bij andere reaguurders en voer nog aan dat Quid misschien wel een goed tegenwicht is voor wat meer doorgeslagen PVVérs. Maar denkelijk werd toch de herhaalde kritiek wat teveel (“denkt u er wel om dat uw bijdrage ook voor andere reaguurders interessant moet zijn”).
    Het is al de tweede keer dat ik een opgerot krijg. Heel lang geleden ook door een fipo, toen GS nog maar 2 jaar oud was en ik nog niet zo op de hoogte was van hoe het werkte. Ondanks dat ik volgens mij zinnige bijdragen lever en redelijk beleefd en netjes ben. De vorige keer hadden unban verzoeken geen effect zodat ik als cugel2 door het leven moest en toen ik de 2 te stom vond met mijn huidige nick. Jammer dat het reaguurderstool niet meer werkt want dan hadden ik en anderen mijn bijdragen makkelijk terug kunnen lezen.
    Anyway, ik zit er nu niet zo erg mee, ik besteed toch veel te veel tijd op het internet en GS is toch een beetje éénzijdig moslimbasherig, net als ik trouwens. Ik lees wel zonder te reaguren en anders maak ik wel weer eens een nieuwe account aan.
    Maar ik had je vandaag gelezen toen ik wat meer over Quid opzocht: “Omdat ik het vrije woord aanhang laat ik me door niemand monddood maken en al helemaal niet door Matthijs van den Beukel die bij deze ongezien de buikgriep kan krijgen en nog niet van mij af is.”
    En in deze sta ik achter je 😉 Hup Gert!

Geef een reactie

