Weg met gratis! Bert Brussen en DeJaap versus Joop.nl

Standaard

Bert Brussen vertikt het nog langer gratis langs te komen voor een lezing of discussieAls professioneel tekstschrijver krijg je wel eens het verzoek om gratis content te leveren. Zeker als je – zoals ik – goed gevonden wordt als iemand ‘tarieven copywriter’ of ‘wat kost een tekstschrijver’ googlet. Mijn reactie is altijd dat ik best bereid ben een tekst te schrijven op basis van No Cure No Pay, maar dat ik het vertik om mijn werk gratis te doen. Ik moet leven van mijn teksten. Soms zeggen ze dan: “Ja, maar als je het nu gratis doet, is dat goede reclame voor jou. Wie weet word je via ons wel beroemd! Andere schrijvers zijn ook ooit bij ons begonnen en nu krijgen ze veel betaald werk! Als het in de toekomst goed met ons gaat, en we groeien, kunnen we je misschien wel gaan betalen.”

Zal allemaal best. Maar als ik bij de bakker kom en gratis brood vraag met als argumenten: “Ik ga overal aan iedereen vertellen hoe lekker jouw brood is en in de toekomst ga ik nog veel meer brood bij jou afnemen waarbij ik je misschien zelfs ooit kan gaan betalen”, word ik linea recta de winkel uitgelachen.

Je begrijpt, het gaat hier over De Jaap, waar de discussie oplaait over de ‘oneerlijke concurrentie’ van ‘gesubsidieerde’ sites van de publieke omroepen. Het argument van hoofdredacteur Bert Brussen was óók een bakkermetafoor: “Als een gesubsidieerde bakker gratis brood weggeeft, maakt hij de markt kapot voor bakkers die geen subsidie krijgen.”.

Waar Bert Brussen zich over beklaagt, is dat Joop.nl redacteurs in dienst heeft die betaald worden voor hun werk. Dat lijkt mij echter heel normaal. Dat je mensen betaalt. Sterker, ik vind het een schande dat De Jaap mensen oproept om gratis content te leveren. Zeker in het licht van deze opmerkingen van Brussen:

“Twee jaar na de start van DeJaap maakten we enkele duizenden euro’s per maand winst en werden we door honderdduizend unieke bezoekers per maand bezocht.

“Binnenkort zal een investeerder een deel van de aandelen kopen en gebruikt het mediabureau AdFactor DeJaap.nl als vlaggeschip van hun ‘luxe & verdieping’-weblognetwerk.”

Als jij duizenden euro’s per maand binnenhaalt met je vlaggeschip van het mediabureau, dan vind ik dat daar best een financiële vergoeding tegenover mag staan voor de mensen die je site vullen. Wat als jouw site straks groot en beroemd is, met heel veel hoogwaardige (gratis!) content en adverteerders, en Sanoma of TMG willen je voor paar miljoen uitkopen? Ga je al die schrijvers dan met terugwerkende kracht een eerlijke prijs betalen voor hun bijdrage aan jouw succes? Of krijgt iedere schrijver aandelen in De Jaap, zodat hij of zij straks kan delen in de winst?

Als iemand de markt verpest, is het wel De Jaap. Met deze concurrentievervalsende praktijken ontstaat de indruk dat ‘tekst’ niets waard is. Dat iedereen maar gratis content moet leveren, louter voor de eer gepubliceerd te worden. Ondanks het feit dat elk artikel een nieuwe steen is in het imperium dat Bert Brussen uiteindelijk in staat moet stellen Dominique Weesie te volgen naar een villa met zwembad in de Algarve.

De schrijvers die zich voor het karretje van dit soort opiniesites laten spannen door gratis teksten te leveren, verzieken het voor professionals die met tekstschrijven hun brood moeten verdienen. Bovendien -off topic maar toch ook relevant – zouden deze schrijvers zich moeten schamen voor hun gratis steun aan een site die zich ‘opinieplatform voorbij het eigen gelijk’ noemt maar die wel elke inhoudelijke discussie in de kiem smoort door onwelgevallige meningen te wissen en criticasters te blokken. Zoals hier blijkt uit de reacties van Daniel Hoogland.

Wellicht dat al die leveranciers van opinie en verdieping eens bij zichzelf te raden moeten gaan of het wel zo’n goed idee is om te schrijven voor een medium met zo weinig respect voor het openbaar debat en de vrijheid van meningsuiting. Zeker als het gratis moet! Deal? Deal!

Geef een reactie

