De ijle boemannen van Bert Brussen

Standaard
Plaster tweet: Klopt niet" op vraag of hij principieel interviews met DeJaap.nl weigert.

Plasterk: “Klopt niet.”

Bert, kerel, we moeten eens praten. Ga zitten en neem wat te drinken. Hier, een lekkere whisky. Steek een sigaartje op, als je wilt. Haal eens diep adem en sluit je ogen.

Luister. Het gaat niet goed met je, jongen. Sterker, het gaat mis. Ik lees je blog en maak me ongerust. Je begint waarachtig te geloven dat de hele wereld tegen je is. En dan vooral het gedeelte ter linkerzijde van de fatsoenskloof. Je schrijft dat zelfs je collega’s bij De volkskrant opdrachtgevers stiekem waarschuwen om jou vooral niet in te huren omdat je ‘fout’ zou zijn. En je denkt dat Ronald Plasterk principieel interviews met DeJaap weigert omdat jij, Bert Brussen, achter deze site zit.

Inmiddels heb je, zo begrijp ik, zelfs moeite om in slaap te komen omdat je gewoon wéét dat ergens iemand plannen smeedt om jou ten gronde te richten. Dit kan niet langer zo doorgaan.

Onder het artikel over je laffe backstabbing Volkskrantcollega’s schrijf je in de commentaren onder meer:
“De stalkers zijn inmiddels zo ver dat ze me ook mijn werk onmogelijk proberen te maken. Ze roepen openlijk opdrachtgevers op mij niet in te huren en zijn nu bezig met een website waarin ze al mijn privé-informatie publiceren, en niet alleen de mijne,
iedereen die ze niet bevalt: waar we wonen, hoe onze ouders heten, waar onze kinderen naar school gaan, hoe onze vrouwen heten, wanneer we zijn geboren en waar.”

Volgens mij heb je het over de website hollandsehufters.blogspot.com. Dat is vreemd, want daar wordt wel van diverse GeenStijl-medewerkers het doopceel gelicht, maar níet van jou. Dus waarom zeg je dan ‘waar ze al mijn privé-informatie publiceren’? Geloof je dat zelf? Dat geldt ook voor ‘waar we wonen, waar onze kinderen naar school gaan, hoe onze vrouwen heten…’ Bert, jochie, je hébt niet eens een vrouw. Laat staan kinderen. Waarom verzin je dit soort gruwelen? Om je een underdogpositie aan te meten? Om je vijanden zwart te maken? Of geloof je inmiddels écht dat men jou al deze dingen aan doet?

Als je dat inderdaad gelooft, dan snap ik waar jouw klacht vandaan komt:

“Nog steeds word ik dagelijks op Twitter en weblogs uitgescholden: “gore kutracist”, “fascist”, “kanker van de democratie”. Dag in dag uit. Ook al negeer ik die mensen al net zo lang als dat ze me lastigvallen. Er is niets tegen te doen. Het is een haatcampagne die tot doel heeft mensen echt, letterlijk, kapot te maken. En waarom? Omdat ik hun mening niet deel. Zieker kun je het je niet voorstellen.”

Hier komen we bij de crux. Je vraagt ‘Waarom willen ze me kapot maken?’ en je geeft zelf het antwoord: “Omdat ik hun mening niet deel.” Dus in jouw hoofd gaat alle haat die je ontmoet om een afwijkende mening. Maar wacht… zou het niet heel misschien eventueel kunnen dat – en ik zet nu mijn advocaatvandeduivelhoed op –  dat het wellicht ook kan liggen aan de manier waarop jij je mening uit. Want je geeft nooit ergens zomaar je mening, is het wel? Je serveert steevast je ideeën in een stroom van laatdunkende, haatdragende, leugenachtige en vernederende opmerkingen tegen iedereen die jouw meningen niet deelt. Je bent zelden bezig een rationele gedachte uit te dragen, je doet telkens weer je best om eventuele andersdenkenden, en dan met name het hele linkse smaldeel der samenleving, belachelijk te maken en kapot te schrijven.

Wacht, Bert! BERT! Nu niet sputteren en stop met dat uitdrukken van je sigaar op je bovenarm. Automutileren is nu even niet de oplossing. Blijf bij de les. Je wilt een concreet voorbeeld? Prima. Ik geef je een concreet voorbeeld. De afgelopen week schreef je een klaagzang over de tenhemelschreiende manier waarop Ronald Plasterk als vertegenwoordiger van die vermaledijde PVDA principieel zou weigeren om De Jaap een interview toe te staan. Dat stuk begon zo:

“Onlangs vernam ik dat Ronald Plasterk, welbekend PvdA-icoon en nota bene weldoener van Powned(!), principieel heeft geweigerd voor DeJaap te worden geïnterviewd. Waarom exact weet ik niet, maar ongetwijfeld zal mijn naam daarin een belangrijke rol spelen”

Hier zet je weer meteen jezelf centraal en neem je het leed van de wereld op je schouders. Je ‘vernam’ dat Plasterk niet mee wilde werken aan een interview. Uit principe. Tegen DeJaap. En je veronderstelde dat dat kwam door jouw naam. Vervolgens bouw je op deze premisse een heel betoog, met als conclusie: “Dit is dus de partij die de verkiezingen wil winnen met een partijprogramma waarin ongeveer honderd keer “samen” staat. “Samen” betekent binnen de PvdA kennelijk nog altijd hetzelfde als “samen met iedereen die niet fout is, want fout sluiten we uiteraard uit. Niet “de mensen” tellen bij de PvdA, alleen de juiste mensen. Zum kotsen.”

Ach, Bert, je grijpt op basis van een gerucht (‘ik vernam dat’) de gelegenheid aan om weer eens aan te tonen hoe misselijkmakend fout de PVDA is. Maar was het niet beter om eerst eens aan Plasterk te vragen of hetgeen jij vernam ook waar is? Ik deed dat voor je. Via Twitter. Plasterk is daar heel benaderbaar. En zijn antwoord was klip en klaar: “Klopt niet.”

Dus je had je al deze sores, al dit breed geëtaleerde wereldleed, al dit zelfmedelijden én het overbodige gekanker over de PVDA kunnen besparen door simpelweg aan @RPlasterk te vragen hoe het precies zit.

Maar nee, liever dan nuchter accepteren dat het wel mee valt met de Bertbrussenhaat bij linkse mensen als Plasterk (die het volgens mij Siberisch koud laat wat ene Brussen over hem schrijft), ga je ‘all out’ in een nieuwe PvdA-kapotmaaksessie. En dan vind je het gek als sommige mensen je onaardiger vinden dan je in het echt bent?

Je eindigt je commentaar met een serieuze klaagzang:

“Ja, ik ben inmiddels kapot wat dat betreft. Ik lig ‘s nachts wakker, lijd aan depressies, durf soms de straat niet meer op, ben telkens ziek, en kan soms dagenlang aan niets anders meer denken dan aan die kutstalkers. Soms ga ik naar een lezing en neem ik beveiliging mee omdat ik het niet vertrouw. Soms treed ik in het openbaar op maar kondig ik dat niet aan omdat ik bang ben dat de stalkers ook komen. Dat maakt je leven kapot kan ik je vertellen.”

Jongen, Bert, wat ontzettend lullig voor je. Je weet dat ik je graag kritisch volg en af en toe je kletspraatjes tegen het licht houd om – vaak tevergeefs – te kijken of er ook ergens een greintje van waarheid in zit. Ik wil daarmee voorkomen dat mensen je al te serieus nemen en je haatdragende waanideeën klakkeloos overnemen. Maar je nachtrust wil ik toch voorwaar niet verstoren.

Dus ik zou zeggen: ga eens praten met een nuchtere vriend. Een Bas Paternotte. Een Jan Bennink. Iemand die niet met je meehuilt, maar die nuchter genoeg is om de zaken voor je in een rationeel perspectief te plaatsen. En stop met het obsessief scheppen van je eigen Angstgegners. Daar wordt iedereen beter van.

Eén reactie »

  1. Weet je wat het is. Ze zijn zo stompzinnig, ze liegen zo doorzichtig, ze klagen mensen zogenaamd voor jan lul aan, ze schelden de godgansetijd iedereen uit voor fascist, maoist, communist, zoals daar zijn Sonja Barend, Micha Wertheim, Theo Maassen, dat het inmiddels gewoon reclame is geworden om door die mafkoeken te worden uitgescholden.
    Je kan eigenlijk gewoon het domste standpunt invullen, en dan daarbij, dat andere mensen dat standpunt niet hebben omdat ze zich ‘ethisch superieur’ voelen, of iets in die trand.
    Dat je als columnist uberhaupt niks te zoeken hebt in ethische discussies als je niet ook een moraal hebt dat ontgaat ze. Alles wat ze schrijven heeft een moraal. En dat is: als je hele debiele standpunten hebt, dan ben je eerlijk en zo niet dan gaan we je op een heel mongoloide manier lasteren.
    Vrijheid van meningsuiting betekent bij deze lieden, dat je geen kritiek op idioten mag geven. Anders wordt je zogenaamd aangeklaagd, verspreiden ze je persoonlijke gegevens, en wat niet al. Het prettige is dat ze je natuurlijk niet aanklagen, omdat ze dan wel heel heel bizar overkomen, en het prettige is ook dat iedereen met een beetje een iq het of wel uitlacht, of wel denkt, he die is uitgescholden door geenstijl. Dat zal wel een jovele vent zijn.

Geef een reactie

