Het alledaags racisme van opinieleider Bert Brussen

Standaard

Bert Brussen wordt bang van de agressie op straat. Hij vindt het eng. In een commentaar onder een van zijn eigen stukken schrijft hij: “Het is alsof de beschaving zich achterwaarts weer van ons afwentelt en we meer en meer teruggaan naar onze afkomst van primaten. Vraag mij niet waarom. Bij de allochtoon is het wellicht zijn agressiecultuur.”

Hè? Zegt hier iemand unverfroren dat buitenlanders een agressiecultuur hebben? Ik weet dat je tegenwoordig veel mag ‘benoemen’ maar gaat dit niet wat ver?

En het wordt nog gekker. Over de agressie op straat:Citaat van Bert Brussen

“Waar worden ze zo krankzinnig agressief van dat ze het er voor over hebben iemand dood te trappen en hun eigen leven en dat van een ander voorgoed te verwoesten? Is dat ook “cultuur”? Van de onopgevoede en laagintelligente achterstandsmarokkaanse jongere met roots in de Rif kun je dat zeggen ja. Maar hoe zit het met de rest?”

OK, dus bij Marokkaanse jongeren met roots in de Rif is het “cultuur” om zo krankzinnig agressief te worden dat ze mensen mensen dood gaan trappen. Zegt Bert Brussen. Tussen neus en lippen door. Want het zijn heus niet alleen allochtonen die mensen doodtrappen hoor, maar als het wel allochtonen zijn, en hun ouders komen uit het Rifgebergte, dan is dat logisch, want dat is hun cultuur. Volk met roots in de Rif, dat is toch een soort van minderwaardige soort. Volgens Bert. En niemand die protesteert. Niemand die Bert een racist noemt. Niemand die zelfs maar zegt: “Joh, dat heb je vast niet zo bedoeld. Toch?”

Waarom zegt niemand iets over dit commentaar van Bert? Omdat gedurende een jarenlang selectieproces elke dissidente stem uit Bert Brussens kolommen is weggefokt. Beamend gedrag wordt beloond, kritische stemmen monddood gemaakt. Zelfs vaste reageerders die eens voorzichtig een kritische kanttekening plaatsen, krijgen meteen een sneer. Ieder ander wordt geband. Het is meelullen of oprotten.

Bert heeft zelf niet eens meer door hoe verwrongen zijn wereldbeeld is. Doordat hij zich heeft omringd met  louter jaknikkers is hij gaan denken dat zijn visie inderdaad gelijk is aan de waarheid.

Gek, maar dat vind ík nou weer eng.

»

  1. Ik vind dit nogal een overreactie.
    Kan natuurlijk niet voor Bert spreken maar wat ik lees is dat Bert op zijn weinig subtiele manier er op wijst dat er in bepaalde culturen heftiger wordt gereageerd in de zelfde situatie.
    eens de woorden zijn onhandig gekozen, maar de boodschap is volgens mij wel een belangrijke.

    volgens mij kunnen we het er allemaal wel over eens zijn er verschillende culturen zijn op de wereld en dat er duidelijke verschillen zijn in de omgangsvormen van die culturen.

    Waarom is het dan niet toegestaan om een discussie te hebben over het feit dat er in bepaalde culturen agressief wordt gereageerd op zaken waar wij “autochtonen” de schouders ophalen en niet of minder reageren.
    Dat heet dan racisme terwijl de feiten toch echt weergeven dat het bovenstaande probleem echt bestaat.

    Dan nog even over de meelullen of of oprotten opmerking.
    Ik ben het vaak eens met Bert, maar als ik dat niet ben dan zeg ik dat ook.
    Het mooie is dat er dan discussie mogelijk is (op de zelfde weinig subtiele manier)
    Elke sneer moet te pareren zijn als mijn argument goed is 🙂

    Kortom, volgende keer, ga de discussie aan dat is namelijk de basis om verschillen van inzicht op te lossen

    • Je mag best discussiëren over het feit of er al dan niet een cultureel verschil is in het reageren op kritiek. Het kan maatschappelijk relevant zijn om te weten hoe verschillende mensen uit verschillende culturen reageren.

      Wat Bert hier doet, echter, is in een stuk dat in zijn algemeen over agressie op straat gaat, tussen neus en lippen door even melden dat mensen met roots in het Rif-gebergte agressiever zijn en dat dat cultureel bepaald is. Dus niet mensen die daar wonen of die daar vandaan komen, maar mensen met ouders of grootouders uit die streek.

      Als dat zo is, dan is dat zeer nuttige informatie waar de overheid beleid op kan bepalen. Maar er is geen enkel bewijs voor die stelling. Het is – zoals je zelf al aangeeft – gebaseerd op de eigen waarneming van Bert Brussen. Die dus kennelijk ervaring heeft met agressieve Marokkanen en die aan hun neus kan zien uit welk gedeelte van Marokko hun (voor)ouders afkomstig zijn.

      Als je Googlet op ‘agressiecultuur Marokkanen’ vind je geen bewijs voor de stelling dat Marokkanen agressiever zijn dan andere culturen. Alleen reacties van jeugdige reageerders op FOK.nl en Stormfront. Van mensen die ook maar gewoon wat roepen, net als Bert Brussen.

      Er is wel onderzoek gedaan, zoals je kunt lezen op ‘Republiek Allochtonië‘, maar de onderzoekers zijn er niet uit. Sommige beweren dat er inderdaad culturele oorzaken zijn voor criminaliteit onder jonge allochtonen, maar je moet wel héél selectief shoppen in de resultaten om zonder enige reserve te stellen dat juist mensen met roots in het Rifgebergte een agressiecultuur hebben. En juist doordat Bert het zo ‘gewoontjes’ als alledaagse waarheid presenteert, is het een gevaarlijk racistische uitspraak.

      Oh, en over dat ‘discussiëren’… Bert heeft me geblokt op alle sites waar hij redactioneel iets in de melk te brokkelen heeft. Al is hij hier natuurlijk van harte welkom.

  2. Ja en als ik zeg dat de holocaust is verzonnen, dan zeg ik op weinig subtiele manier dat Israel soms slechte dingen doet.
    Wat een gebazel Arno.

  3. Beste Edo,

    volgens mij vertel ik niet allen wat ik vind maar ook het waarom?
    Ben dan ook benieuwt met welk deel van mijn verhaal je het niet eens bent.

    Beste Krek,

    Ik ben er van overtuigt dat als je 100 autochtonen en 100 allochtone gaat onderzoeken op het % misdaad of geweld dat zal blijken dat in de zelfde situatie en omgeving beide groepen gelijk scoren.
    Mijn punt is dat beide groepen niet gelijk zijn en niet in de zelfde situatie zitten.
    De cultuur (die je van je ouders krijgt) is nou eenmaal anders, zelfs als je in Nederland wordt opgevoed

    In mijn werk had ik een collega van Marokkaanse afkomst die zelf geboren was in Nederland.
    Deze jongen moest ik leiding geven en dat was nou niet echt makkelijk.
    Iemand die met inzet en passie zijn werk deed, maar als ik als leidinggevende iets anders wilde dan dat hij dat deed waren de rapen gaar.
    Heftige woorden wisselingen waren het gevolg en uiteindelijk sneuvelde er zelfs wat kantoor materiaal.

    Na een paar dagen afkoelen ben ik eens met de goede man gaan zitten om hem te vragen waar deze overreactie vandaan kwam.
    We hebben ruim 2 uur gesproken en zijn tot op de dag van vandaag bevriend maar het was vooral zeer leerzaam.
    Het bleek dat zijn gedrag kwam door de mismatch van mijn cultuur en die van hem.

    Ik had mijn correcties geformuleerd in vragende vorm “zou je in het vervolg…” “wil je de volgende keer…” en mijn houding gaf ruimte voor discussie.
    Mijn collega gaf in ons gesprek aan dat hem is geleerd dat je je werk naar je beste vermogen behoort te doen, als iemand daar aan twijfelt dan twijfelt hij aan je eer.
    De normale reactie in dat soort situaties is om je werk te verdedigen, dit doe je krachtig.

    Ik las dat krachtige optreden als agressie, mijn collega gaf later aan dat hij dat zeker niet zo bedoelde.
    Mijn reactie op hem was om me terug te trekken en als alles bekoelt was nogmaals de discussie aan te gaan.

    Mijn collega las mijn terugtrekken als mijn erkenning dat hij gelijk had waardoor juist het er op terugkomen niet paste in zijn verwachtingen en er dus weer een heftige ontploffing volgde.

    Begrijp me goed, dit was dus de conclusie van ons allebij en juist dit inzicht heeft mij beter gemaakt in mijn werk.

    Nu even terug naar bert.

    Ik heb dus geen moeite met mensen die claimen dat de genoemde problemen worden veroorzaakt door cultuurverschillen (niet allemaal, maar de meeste wel)
    sterker nog, gebaseerd op eigen waarneming durf ik ze zelfs te onderschrijven.
    Ik heb het dan niet alleen over de cultuur van “hun” maar ook van “ons”, een stuk wederzijds onbegrip.
    Het wordt pas racisme als je gaat claimen dat er een genetische oorzaak is, dat heb ik niemand horen doen.

    mbt het blocken door bert, die snap ik wel.
    Ik was er bij toen jullie op twitter los gingen… toen sloeg weinig subtiel op jou 🙂

    sorry voor het lange verhaal

    • Sorry, Arno, maar ik begrijp niet waar je het over hebt. In al mijn kritiek op Bert ben ik nog nooit ‘weinig subtiel’ geweest. Geen onvertogen woord. Waar hij mij een ‘gevaarlijke veroordeelde crimineel’ noemde en suggereerde dat ik iets met mijn kinderen in de kelder zou doen, ben ik steeds netjes gebleven. Het ergste wat ik Bert ooit genoemd heb is ‘hufter’, ‘leugenaar’ of ‘hypocriet’. En altijd gestaafd met bewijzen en argumenten. Lees al mijn blogs er maar op na.

      Zoals ik eerder al toegaf, is het prima om te praten over culturele verschillen als mogelijke oorzaak van geschillen. Wat Bert echter doet is spreken over de ‘roots’ (en dus de afkomst) van mensen als oorzaak voor een ‘agressiecultuur’. Kortom, als (afstammeling van) een Berber ben je sowieso meer geneigd tot agressie.

      Daarin lees ik geen nuance, mitsen of maren. Dat is puur en simpel racisme. Bert presenteert dit ls een feit, als iets dat nu eenmaal zo is. Hij probeert zelfs uit te leggen dat het nog redelijk begrijpelijk is dat een Rif-afstammeling agressie vertoont, gezien diens Rif-achtergrond. Maar is dan weer hogelijk verbaasd dat ook gewone Hollandsche (of Friese) jongens hetzelfde primaat-achtige gedrag vertonen. Die agressie vindt hij niet uit te leggen.

      Ergens in het hoofd van Bert is de Marokkaan hetzelfde geworden als ‘agressieveling’ en dat is kwalijk. Sterker, ik vind het net zo kwalijk dat jij dat kennelijk niet wilt zien.

      Wel ben ik het met je eens dat allochtonen en autochtonen niet in dezelfde situatie zitten. Hollanders en Friezen hebben betere kansen op de arbeidsmarkt, een hogere sociale status en meer aanzien. Bovendien worden zij niet continu door mensen als Bert Brussen weggezet als agressieve, minderwaardige ondersoort in de Nederlandse maatschappij.

      Persoonlijk vind ik dat de Moslimgemeenschap zich bijzonder schappelijk en hoffelijk gedraagt onder de continue stroom van beledigingen, verdachtmakingen en generalisaties van populiasten als Bert Brussen en zijn roze vrienden. Als ‘lichtgetinte medelander’ zonder strafblad en met louter goede bedoelingen word je sowieso al getreiterd, verdacht gemaakt en voor elk wissewasje aangehouden. Bovendien word je op allerlei blogs over één kam geschoren met het schorriemorrie met dezelfde etnische afkomst. Als mij dat zou overkomen zou ik schuimbekken van woede. De Moslims reageren relatief gelaten. Inshallah.

      Maar mócht het ooit tot een ontploffing komen, dan is dat mede te wijten aan de vergoelijkende praat van mensen als jij, die het openlijke racisme van bloggers als Brussen verhullen met het eufemisme ‘de problemen benoemen’.

  4. Als ik je artikelen lees dan krijg ik het gevoel dat je een Bert Brussen Fetisj ontwikkeld hebt. (4 van de 5 laatste berichten gaan over bert)
    maar dat mag in nederland 🙂
    Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je blocks zelf over je hebt afgeroepen.

    Anyway, dit probleem gaat pas weg als we echt aan integratie gaan doen.
    Op dit moment hebben we het over 100% aanpassen aan de nederlandse waarden, dat is geen integratie, dat is assimilatie.

    • ‘Ik blijf bij mijn standpunt dat je blocks zelf over je hebt afgeroepen’ Interessant. Met welke argumenten?

      Overigens heb je wel gelijk. Ik heb inderdaad de blocks over mezelf afgeroepen. Ik was het namelijk oneens met Bert Brussen. Ik bleef kritisch. Na de blocks op zijn sites creëerde ik mijn eigen podium om die kritiek te blijven uiten. En dat is ‘verboten’. Als Bert je aanpakt, moet je dood gaan liggen. Pootjes omhoog. Want vrijheid van meningsuiting is mooi, zolang je de mening van Bert Brussen uit.

      Wat me opvalt, is dat je niet op mijn argumenten in gaat. Bang om de gramschap van Bert over je af te roepen? Je loopt het risico verstrikt te raken in het ‘cordon sanitaire’ rond iedereen die kritiek heeft op Bert Brussen. Als je serieus de discussie met me aan gaat en überhaupt bereid bent naar mijn argumenten te luisteren, is dat op zich al voldoende voor een block op bbrussen.nl én DeJaap.nl.

  5. grappig, maar volgens mij had ik al gezegd dat ik online was op twitter toen jullie de botsing hadden.
    Sterker nog, dat is de reden dat ik je ben gaan volgen “wie schreeuwt daar zo hard.

    Mij valt het op dat ik wel met argumenten kom waar jij op antwoord met een “bert zegt dit” argument
    Dat is niet wat hij zegt, dat is de invulling die jij aan die woorden geeft.
    Ik zie iemand die begint over de parallellen die je kan trekken tussen bepaald culturen en geweldsincidenten in de maatschappij.
    Dan heb je altijd mensen die roepen “maar niet iedereen in die cultuur”, ja DUH maar dat is wel een ander onderwerp.

    mocht je denken dat mijn mening ook maar iets met die van bert te maken heeft dan heb je duidelijk mijn reacties op berts “alle homeopathische hulp is oplichting” gezien.

    anyway, nu de toon wat aanvallender wordt lijkt dit me genoeg, alles wat ik vind van je kruistocht staat hierboven, ik wens je succes

    • Mijn ‘botsing’ met Bert op Twitter vond plaats maanden nadat hij me op zijn blog en De Jaap geblokt had. Met kritische tweets en eventueel ‘hard schreeuwen’ (wat ik overigens bestrijd, want de enige die schreeuwde was Brussen) hebben die blocks niks te maken.

      Wat betreft mijn invulling… Een letterlijk citaat is een letterlijk citaat. “Het is alsof (…) we meer en meer teruggaan naar onze afkomst van primaten. Vraag mij niet waarom. Bij de allochtoon is het wellicht zijn agressiecultuur.”

      Hoe wil je dat anders invullen dan dat Bert vindt dat allochtonen (met name die met roots in de Rif) vanuit hun cultuur agressief zijn? Niet onze cultuur, niet een combinatie van culturen, nee alleen hun cultuur.

      In een stuk op Joop.nl, over sissende allochtonen op straat in Brussel schrijft de documentairemaakster: “Over negatieve stereotypen gesproken; het debat blijft al te vaak hangen bij de vraag “Is de cultuur van deze allochtone mannen de oorzaak van dit vrouwonvriendelijk gedrag?” Ik zal dit even voor u beantwoorden: Neen.” (…) ” In vijf minuten tijd passeerde ik op straat makkelijk twintig mannen met deze achtergrond, waarvan er dan gemiddeld een of twee me een denigrerende opmerking gaven. Dat is op zich niet veel. Een minderheid van seksistische mannen, binnen een minderheid van sociaal achtergestelde mannen, binnen een minderheid van de allochtone gemeenschap in Brussel. Reken maar uit hoeveel het nog met cultuur te maken heeft.”

      Dit soort nuchtere constateringen laten zien hoe gevaarlijk het is om bepaalde volkeren of etnische groepen zonder enige nuance een ‘agressiecultuur’ toe te dichten. Want dat is precies wat Brussen doet. Daarmee schept hij een klimaat waarin Marokkanen als inherent agressief worden bestempeld. Dat lijkt me niet wenselijk.

  6. Je kan bij een filmpje van bert brussen op youtube zeggen dat hij een loser is, das hard ok, maar dat vind ik, en dan wordt je commentaar gewist. Het is wel een stuk minder hard dan Mei Li Vos om een ironisch artikel een verdediger van de gruweldaden van Mao te noemen, en iemand die de ‘waarheid’ van Breivik’s pamflet omarmt etc. toe te juichen.
    Maar je kan ook bij een filmpje van Bert zeggen dat alle Marokkanen naar hun eigen land op gestuurd moeten worden. En dat wordt dan niet gewist.
    Als je al in het verleden een heel volk Rifapen heb genoemd, lijkt het me persoonlijk niet al te handig om weer dit soort teksten te gaan roepen. Sterker nog een excuses lijkt me gewoon op z’n plaats.
    Ik zal nooit iemand die iemand anders doodtrapt begrijpen vanuit z’n cultuur. Dat is nou een soort cultuurrelativisme waar ik op spuug. En Bert Brussen ook, tenzij hij er een xenofoob strikje om heen kan doen.
    Maar ik ben het met je eens, deze tekst is eigenlijk nog ontzettend vredelievend is vergeleken met de meeste zooi van Bert Brussen.
    Bert Brussen is tegen redelijkheid, tegen geloof, en voor gejank over het verloren gaan van de rechtstaat. Dat de rechtstaat voornamelijk voornamelijk momenteel wordt bedreigd door mensen die hij consequent relativeert, te weten de PVV, dat is zo’n maffe paradox die behoorlijk in het oog springt.
    Bert Brussen is, voor zover mensen het nog niet door hebben, iemand die Theo van Gogh heel slecht na doet. Bert Brussen denkt dat het controversieel is om te roepen dat Moslim Extremisme gevaarlijk en slecht is. Dat is het niet. Het is controversieel om te roepen dat het controversieel is, want dat is onzin. Bert Brussen denkt dat het controversieel is om te roepen dat Theo van Gogh het niet aan zichzelf te danken heeft. Ook dat is niet controversieel, maar gewoon onjuist.
    Het is het consequent zelf verzinnen van tegenargumenten die bijna door niemand worden gebruikt, gelardeerd met xenofobie. Het is gruwelijk irritant, en dom.

  7. Theo van Gogh heeft het niet aan zichzelf te danken, Geert Wilders moet niet vermoord worden, en er zijn problemen in de multiculturele samenleving. Geenstijl moet niet verboden worden. Ok?
    Dat zijn ongeveer alle stromannen waar Bert Brussen z’n stukjes om heen verzint, terwijl vrijwel niemand dat beweert.

  8. Ook de PVV-stemmers fascisten is volgens hem niet democratisch omdat ze democratisch gekozen zijn. Met fascistisch kun je het oneens zijn, maar feit is wel dat de PVV de Koran wil verbieden, de ME met scherp wil laten schieten op Hooligans na een rel met dit keer jonge Marokkanen, een gedeelte van de fractie een NSB-vlag heeft opgehangen, een oud-fractielid op stormfront xenofobe tekstjes heeft geschreven, etc. etc. Feit is in ieder geval dat fascistisch, en democratisch gekozen, elkaar op geen enkele manier uitsluit.
    Ook is het niet ondemocratisch, zoals Bert Brussen schijnt te menen, om Geenstijl niet te woord te staan. Bert Brussen is gewoon zo opmerkelijk idioot, en ook nog schrijvend voor de Volkskrant, dat het niet opmerkelijk is dat Krek stukjes aan hem wijdt. Als je dat doet dan heb je zogenaamd een fetisj, maar als Geenstijl exact het zelfde doet met andere lieden, en volstrekt onbeargumenteerd, dan is dat op de 1 of andere manier volhardende journalistiek.
    Krek trapt wat mij betreft nogal veel open deuren in, maar zolang die open deuren op zoveel weerstand stuiten, vind ik dat hij daar vooral mee door moet gaan als hij dat wil.

  9. Overigens dat gedoe over die allochtonen, het zij hem vergeven. Je zou kunnen zeggen dat het bij een paar gevallen ligt aan hun cultuur wellicht. Dus excuses daarvoor (ik kreeg alleen een flashback naar het rifapen incident).
    Maar zullen we dit citaat eens aan een grondige analyse onderwerpen.
    ‘De waarheid van De Hel (ook wel bekend als “de jungle”) is dat de straten worden geregeerd door agressieve meneren, zonder dat er wetsdienaars met een geweldsmonopolie zijn te vinden om de straten uit handen van agressieve meneren te trekken’.
    Nou ja hoeft eigenlijk niet. Wat hij suggereert is dat deze man omdat hij mensen uitscheldt, inderdaad verschrikkelijk, gewelddadig moet worden behandeld.’
    Ik kan het filmpje niet zien, want geloof het of niet ik kan geen geenstijl kijken op deze computer. Maar de rechtsstaat bestaat juist uit de gratie dat onze lieve heren van het gezag niet onnodig geweld gebruiken.
    Ik kan wel constant dit soort ellenlange betogen schrijven, maar ik vind ’t allemaal wel behoorlijk voor zich spreken.

  10. Dat is overigens 1 van de redenen dat ik geen blog begin, ik kan namelijk vrijwel elk stukje van Bert Brussen en Geenstijl afzeiken omdat het gros gewoon bizar slecht geschreven waanzin is volgens mij.

    • Edo, het is prima als je geen blog wilt beginnen. Maar mag ik je verzoeken dan toch in ieder geval niet mijn site vol te spuiten met je vreemde, onsamenhangende rants? Ik word er geen wijs uit en je kletst regelmatig uit je nek. Je kunt van alles roepen over Bert Brussen maar niet dat hij slecht schrijft. In ieder geval láng niet zo slecht als jij. Je schrijft hierboven: “Ik kan wel constant dit soort ellenlange betogen schrijven, maar ik vind ‘t allemaal wel behoorlijk voor zich spreken.” Heel goed. Zullen we het hier dan maar bij laten?

  11. Theo van Gogh kon trouwens wel schrijven, was een stuk minder hypocriet, en een stuk minder naargeestig dan al deze lieden bij elkaar.
    (Hoewel die vogel zich wel behoorlijk vaak bediende van drogredeneringen, en een soort rare staat afschilderde waar in iedereen constant werd opgepakt als ze iets over allochtonen zeiden. Deze boodschap was toen al behoorlijk overdreven, maar nu echt totaal gestoord).

  12. Weet je Krek, ik vind wel dat hij heel slecht schrijft.
    Wees overigens blij dat er reacties op je site staan.
    Ik kan overigens verdomde goed schrijven. Ik had een 9,3 voor academisch schrijven (dus dan is ’t waar).
    Dat jij je er geen wijs uit kan maken beschouw ik niet als argument.
    Mijn ludieke comments zijn namelijk een genot voor een ieder met gezond verstand, en een hart van goud!

  13. Bert Brussen schrijft echt echt bizar slecht. Als je dat uit je nek raaskallen vindt dan ben je volgens mij niet helemaal jofel in je hoofd.
    Z’n argumenten kloppen niet en z’n zinnen zijn nou niet echt literaire hoofdstandjes.
    Dat je mijn pennenvruchten op deze commentsite niet kan volgen vind ik prima, maar ik schrijf dit dan ook niet in een essaybundel of als bijdrages voor m’n blog.

Geef een reactie

