Bericht van een ‘gevaarlijke obsessieve gek’

Standaard

Deze week ging Bert Brussen weer eens ouderwets los op zijn blog. Dit keer moest Bas Vlugt van Nederlands Medianetwerk het ontgelden. Bas had het namelijk gewaagd Bert te vragen een negatief topic over Bas te verwijderen omdat dit niet goed zou zijn voor Bas z’n reputatie. Maar, zo fulmineert Bert tegen Bas, dat negatieve stuk stond er terecht, want:

“Niet alleen ben jij er voor verantwoordelijk dat een gevaarlijke obsessieve gek een podium kreeg en zich mede daardoor gemotiveerd voelde door te gaan met zijn gestoorde en slopende werk, je bent er mede voor verantwoordelijk dat een periode in mijn leven grondig is verziekt, op alle mogelijk vlakken. (…) Hoeveel opdrachten in de communicatiesector denk jij dat ik ben misgelopen dankzij de ultieme ranzigheid die met jouw goedkeuring op jouw site werd gepubliceerd?”

Die ‘gevaarlijke obsessieve gek’ ben ik, trouwens.

Bert gaat nog even door over al het schandelijks dat ik, zei de obsessieve gek, over Bert schreef. Hij noemt mijn blogpost: ‘een bericht vol laster en smaad’ ‘stukken vol haat en laster’, ‘ultieme ranzigheid’, ‘laster en smaadberichten’. Tjonge.

Ik begon zowaar een beetje aan mijzelf te twijfelen. Was het misschien toch een te hard stuk geweest? Had ik me ondanks mijn milde inborst laten verleiden tot haat, laster en smaad? Ik heb het stuk dus maar weer eens opgezocht. Hier is het, met mijn commentaar vet en cursief er tussen.

Waarom ik Bert Brussen stalk.

Even over de kop. Dit topic verscheen eerst op mijn eigen blog. Het is helaas door een server crash eind 2010 verloren gegaan. Bas Vlugt van Nederlands Medianetwerk las het en mailde met de vraag of hij het mocht herplaatsen op zijn site. Dat mocht. Bij plaatsing bleek Bas de aanhalingstekens om ‘stalk’ in de kop weggehaald te hebben. Dat vond hij sterker. Ik reageerde laconiek. Hoe dan ook snapt een kind dat een stalker zichzelf geen stalker noemt. Er was hier sprake van, even opletten kindertjes, IRONIE. De stijlvorm die Bert Brussen, na cynisme en sarcasme natuurlijk, het allerfijnst vindt. Tenzij hij zelf het mikpunt is, kennelijk. Maar laat ons verder lezen:

Bert Brussen is wat je noemt een opinion leader. Hij heeft een uitstekend bezocht blog, een grote schare volgers op Twitter en hij schrijft onder meer voor Nu.nl, Geen Stijl en het door hem opgerichte DeJaap.nl. Een man met invloed, die de toon zet in vele debatten. En dat is jammer, want het is vaak geen prettige toon. Bert Brussen schalt en krenkt, scheldt en beschadigt. Soms tegen volslagen onschuldige voorbijgangers. Je hoeft bij wijze van spreken maar verkeerd naar hem te kijken of hij gaat los. Met grof geweld.

Dit is geen fijn nieuws, maar het is wel waar. Of in ieder geval was het waar, want Bert is een stuk milder geworden de laatste tijd. Is bovenstaande lasterlijk of smadelijk? Heb ik het uit mijn duim gezogen? Dat lijkt me niet.

Als hij een opponent in je vermoedt, wijdt hij een artikel aan je op zijn blog. Dit werkt als virtuele schandpaal. Iedereen mag alles over je zeggen, de vaste bezoekers zoeken uit hoe je heet en waar je woont, wat je werk is en wat je elders ooit geschreven of gedaan hebt, om je vervolgens belachelijk te maken of te insinueren dat je een kluns bent die wel slechte kwaliteit zal leveren. Op je argumenten wordt niet ingegaan. Want, zo zegt Brussen: “Ik ga mij niet tegenover jou verantwoorden. NOOIT”.

Je kunt zelfs geen milde kritiek hebben op Bert Brussen. Ben je het niet met hem eens, dan ben je de vijand . En dan worden geen middelen geschuwd om je door het slijk te halen.

Laster? Nope. Smaad? Geenszins. De zuivere waarheid. (Ik ben de ‘Krek.’ in deze discussie. Let vooral op de commentaren van anoniempje Snebbert, die de naam van het slachtoffer telkens weer noemt, om negatief commentaar aan diens naam en bedrijf te koppelen. Dit was zoals je kunt lezen de kern van mijn allereerste verwijt aan Bert Brussen, die nu echter huilt dat ik nota bene zijn carrière schaad. Enfin, verder gaat het:

Eerder schreef ik op mijn blog een artikel met kritiek op de manier waarop Bert Brussen te keer ging tegen iemand die een relativerende tweet schreef over een akkefietje van Brussen met justitie. Ik benaderde het onderwerp met wat overdrijving en metaforen, zoals je dat doet in een column. Dat artikel ging niet per se over de mens Brussen, maar over de blogger en de agressieve manier waarop mensen op zijn blog aangepakt worden. Ik gaf wat concrete voorbeelden en legde uit waarom mij de toon op BB’s blog tegen de borst stuitte. Voor Brussen was mijn column aanleiding om direct het ultieme bewijs te leveren voor mijn gelijk. Hij schreef een uitzinnige rant over mij als persoon. Op mijn argumenten volgden geen argumenten. Hij was puur uit op beschadigen.

Onder de kop: ‘Gregor Hakkenberg, een minderwaardig mens’ beweerde Brussen eerst dat ik heel gemeen op een anoniem blog en met een ‘anoniem Twitteraccount’ tegen hem te keer was gegaan. Nou heet mijn blog inderdaad geen Gregorhakkenberg.nl, maar anoniem? Ik ben al 10 jaar Krek., mijn bedrijf heet Krek. en ook op mijn Twitteraccount @krekhak staat mijn naam er gewoon bij, dus je kunt moeilijk beweren dat ik me probeer te verschuilen. Bert Brussen beweerde dat wel. En vervolgde met de onthulling van mijn werkelijke naam en mijn geboortedatum.

Ook dit is weer tamelijk beschouwend geschreven. Hoewel het niet leuk was om op Berts blog met duizenden pageviews per dag als ‘minderwaardig mens’ neergezet te worden. Nog steeds kom je dit artikel tegen als je mijn naam googlet. Met kwalificaties als: abjecte, Hollandsche, provinciale, calvinistische, babyboomerige, kryptofascitische schijtmoraal’ en Gadverdamme. Wat zijn geniepige mensen als Gregor Hakkenberg toch weerzinwekkend vies en smerig.’  En bedenk dat Bert dit allemaal schreef vóór hij mij beschuldigde van hatelijkheden op basis van het stuk dat wij nu onder de loep nemen.

Mijn geboortedatum? Ja, want daaruit blijkt dat ik een generatie ouder ben dan Bert Brussen. Ik ben (met wat creativiteit) nog nét van de babyboomgeneratie en dat is voor de huidige dertigers al voldoende om iemand te diskwalificeren. Een vieze babyboomert.

Kreeg ik verder nog te horen waarom het wél moet kunnen, dat te schande maken van tegenstanders? Waarom ik ongelijk had met mijn kritiek op de bezoekers van Brussen? Nee. Bert Brussen heeft aan niemand verantwoording af te leggen. Hij is een vrij man. Hij zegt en doet wat hij wil, zonder aanzien des persoons. Dat daarbij af en toe onschuldige slachtoffers vallen, is zijn probleem niet.

Goed. Je zou kunnen zeggen: “Laat hem. Besteed je energie aan iets belangrijks.” Je hebt gelijk, maar Bert Brussen deed iets waardoor ik vastberadener werd. Hij bande mij van zijn blog. Ik had namelijk regel 1 gebroken: Gij zult geen openlijke kritiek leveren op Bert Brussen.

Zelfs niet als die kritiek redelijk is, en met argumenten omkleed? Nee, zelfs dan niet. Je kunt het zien als je de reacties op Bbrussen.nl bekijkt. Zodra iemand zelfs maar een voorzichtig vraagteken plaatst bij de handelswijze of argumenten van de blogbaas, reageert deze als door een wesp gestoken.

Há, hier hebben we een mening van ondergetekende. Is dit dan misschien een verzonnen leugen en niet waar bovendien, zodat we van hatelijke laster of smaad kunnen spreken? Neen. Ook dit was op het moment van schrijven gewoon de zuivere waarheid. En ook nu schiet Bert Brussen nog wel eens in een kramp als iemand het niet onvoorwaardelijk met hem eens is.

Bert Brussen weert mij van het platform dat hij zelf voor mij gebouwd heeft (het aan mij gewijde artikel). Dus moet ik hem op een ander terrein tegemoet treden. Twitter is een mooie plek om iemand te confronteren met zijn uitspraken en daden. Dus reageerde ik daar af en toe op @bertbrussen. En wat doet hij? Hij blokt mij, zodat ik hem niet kan volgen. Maar ik kan natuurlijk wel gewoon actief gaan kijken wat hij allemaal te melden heeft. En daar in mijn eigen Twitter-account (@krekhak) op reageren. Bovendien ben ik niet de enige die af en toe een tegengeluid laat horen. Steeds meer mensen spreken hem aan op zijn uitspraken en de manier waarop hij mensen te grazen neemt. Kort daarna doet Bert zijn twitteraccount dan maar helemaal op slot.

Welke wegen resten mij nu nog om in discussie te geraken met Bert Brussen? Ik kan zijn blog nog lezen, en zijn artikelen op andere platforms zijn ook openbaar. Daar kan ik op reageren. Niet op zijn blog, maar wel hier op het mijne. Dat doe ik dus. Verder probeer ik hem te prikkelen om wél te reageren. Daarbij trek ik diverse registers open. Soms een beetje grof, soms een beetje humor, en af en toe zelfs een beetje onheus. De methode Bert Brussen, zeg maar.

Kijk eens, de toon blijft mild. Erg hatelijk wil het nog steeds niet worden.

Wel probeer ik het netjes te houden, door mijn kolommen te sluiten voor doorgedraaide derden die in mij een strijdgenoot menen te herkennen en die mijn blog misbruiken voor hun onsamenhangende antibrussenblubber. Ik heb niemand nodig om het vuile werk voor me op te knappen. Mijn blog is niet bedoeld als schandpaal waar iedereen Bert Brussen mag bashen zonder dat deze iets terug kan zeggen. Dat hij zijn blog wél op die manier gebruikt, is immers precies wat ik hem verwijt.

En opnieuw blijkt hoe redelijk ik ben. Inderdaad heb ik diverse tamelijk gestoorde ‘vijanden’ van Bert Brussen de toegang tot mijn blog ontzegd. Is dat het gedrag van een obsessieve stalker?

Ik ben niet degene die het debat uit de weg gaat. Het zou Brussen sieren als hij mij zou uitnodigen om de discussie over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting voort te zetten. Op een normale toon, zonder persoonlijke aanvallen, op het door hem hiervoor geopende podium.

Doet hij dat niet, dan rest me niets dan zelf regelmatig een plaagstootje uitdelen. Niet als ‘fulltime’ stalker zoals Bert Brussen mij afschildert. Maar een paar uurtjes per maand heb ik graag over voor het open debat. Want ook dát is vrijheid van meningsuiting.

Tot zover de ‘ultieme ranzigheid’ volgens Bert Brussen. Het spijt me, maar ik vind dat in dit artikel op geen enkele manier ‘haat’ doorklinkt. Ook is het smadelijk noch lasterlijk. Het is een objectieve beschouwing van het hufterige gedrag van Bert Brussen, die exact datgene doet wat hij anderen verwijt. En hij blijft dit doen, want ook in zijn laatste stukje tegen Bas Vlugt gebruikt weer veelvuldig de trefwoorden Bas Vlugt en Nederlands Medianetwerk, zodat Bas vanaf nu op twéé plekken op Berts blog gevonden zal worden. En opnieuw stappen de anonieme reageerders, en met name de glibberige Snebbert, keurig in de pas met het bashen van Bas.

Trouwens, iemand die mensen ‘minderwaardig, fascist, weerzinwekkend, vies en smerig’ noemt, moet niet zeuren over onbeholpen beledigingen als ‘garnalenhersens’ en ‘zielig mannetje vol frustraties’.

Trouwens 2: wat ontzettend dom van Bas om Bert te vragen zijn topic te wissen. Hoe kon hij de inktzwarte wrok van Bert zó onderschatten.

UPDATE 28 november 2012: Bert schreef ook nog: “Bas Vlugt, je bent niet alleen een intens slecht haatdragend mens, uiteraard en vanzelfsprekend vermomd als betrokken, linkse, fatsoenlijke jongen die gek is op ontwikkelingshulp in de Derde Wereld, je bent ook nog eens ontstellend dom. (…) En dat Bas Vlugt, ga ik NOOIT vergeten.”
Maar dat nu, blijkt minder definitief dan het klinkt. Bert heeft zijn eerste haatartikel verwijderd, in ruil voor het wissen van mijn column op het Nederlands Medianetwerk. Waarbij Bas Vlugt het overigens niet de moeite waard vond mij hierover even in te lichten. Lekker principieel mannen!

»

  1. Een vriendin van me heeft als onschuldige voorbijganger exact meegemaakt hoe jij het op je blogs beschrijft. Bert Brussen is er inderdaad op uit iemand te beschadigen, gewoon voor de lol, want hij doet het ook al kent ie je niet.

  2. Pingback: Bas Vlugt zwicht voor intimidatie van Bert Brussen « Hufterhunter.

Geef een reactie

