Thijs Bouma – Sunshine for Africa, dark clouds for France

Standaard

Dit is een verhaal over Thijs Bouma van de stichting Sunshine for Africa. Een opdrachtgever die wel mijn teksten gebruikt, maar weigert mijn rekening te betalen. Hoe ga je als zelfstandig tekstschrijver om met wanbetalers?

[edit 25 juni 2014: deze week (dus ruim twee jaar na ontvangen van de factuur) heeft Bouma eindelijk het totale bedrag voldaan via mijn incassobureau Intocash.]

Als freelance copywriter loop je minder financieel risico dan iemand met een vaste baan. Je hebt meerdere opdrachtgevers en kunt niet ontslagen worden. Dus de kans is klein dat er ineens helemaal geen werk meer is. Je uurprijs ligt hoger dan die van een werknemer, maar je moet wel zelf je pensioen regelen. En je hebt natuurlijk een zeker ondernemingsrisico. Wat doe je bijvoorbeeld als een klant weigert te betalen?

Als freelancer werk ik voornamelijk voor reclamebureaus. Die hebben steeds nieuwe klussen voor me en betalen allemaal tamelijk netjes en op tijd. En mocht dat een keer lastig zijn, bijvoorbeeld wegens tijdelijk gebrek aan  middelen, dan doe ik niet moeilijk. Je vertrouwt elkaar en in verreweg de meeste gevallen komt het uiteindelijk goed. Natuurlijk, er gaat er wel eens eentje failliet, maar daar kunnen ze dan zelf ook niks aan doen. Daar kan ik mee leven.

Soms echter, komen er via mijn site ‘losse’ opdrachtgevers binnen. Dat is leuk, want weer eens wat nieuws. Maar natuurlijk wel risicovoller. Ten eerste omdat je meer tijd en energie moet investeren. Zelf de briefing halen, het bedrijf leren kennen, offertes maken. Veel van die uren kun je niet doorberekenen. Ten tweede gaat het meestal maar om één klus. Heb je eenmaal iemands website volgeschreven, dan houdt het daar op. De tekst wordt goedgekeurd, je stuurt de rekening, die wordt betaald en dat was het dan. Tenminste… dat zou het moeten zijn.

Maar wat doe je als iemand domweg weigert te betalen? Dat is me het afgelopen jaar twee keer overkomen.

Een van die twee wanbetalers zit nog in de pijplijn bij mijn incassobureau. De andere factuur blijkt niet inbaar. Dat is voor mij extra zuur, omdat ik voor de halve prijs had gewerkt. Dat ging namelijk om een goed doel: Sunshine for Africa, van Thijs Bouma.

Thijs Bouma vond mijn site en nam contact op. Hij wilde nieuwe teksten voor zijn website Sunshine for Africa. Ik vond zijn werk sympathiek en beloofde me in te houden met de rekening. Na het schrijven van zijn webteksten, die Bouma overigens gewoon gebruikt op zijn site, vroeg hij me ook nog twee brieven te schrijven voor de sponsorwerving. Dat deed ik. Voor al dit werk, dat me inclusief kennismaken, inlezen, advies en SEO misschien wel twee dagen kostte, berekende ik maar 5 uur. Nog niet de helft van de totale tijdsinvestering voor het netto schrijfwerk. En wat blijkt? Thijs Bouma betaalt niet. En niet omdat hij niet tevreden was met mijn werk, want hij was vol lof en gebruikt sindsdien mijn tekst op zijn site.

Dan sta je dus met lege handen. Ik kan moeilijk bij hem langs gaan. Bovendien, zoals je vaak ziet bij programma’s als ‘Opgelicht’, hebben mensen als Thijs Bouma altijd hun praatjes paraat. De ene keer dat ik hem aan de telefoon kreeg, ging het gesprek precies zo als met de oplichters op TV. Hij zou snel betalen, hij verwachtte op korte termijn flink wat sponsors, dus ik hoefde me geen zorgen te maken. De rekening werd echt spoedig betaald. Zei hij joviaal. Dat was een jaar geleden. Sindsdien reageert hij niet meer op mijn mailtjes, neemt hij de telefoon niet meer op, en ook na aandringen van het incassobureau blijft Thijs Bouma stil.

Waarschijnlijk kan ik definitief fluiten naar mijn centen. Dat zo’n hufter er gewoon mee wegkomt, irriteert mij mateloos. Daarom heb ik besloten dat als ik mijn geld niet krijg, ik in ieder geval anderen kan waarschuwen om geen zaken te doen met Sunshine for Africa of Thijs Bouma. Want dan loop je het risico, zo is mijn ervaring, dat hij zomaar besluit je niet te betalen.

[edit 25 juni 2014: deze week (dus ruim twee jaar na ontvangen van de factuur) heeft Bouma eindelijk het totale bedrag voldaan via mijn incassobureau Intocash.]

»

  1. En bij jou biedt het incassobureau ook geen soelaas? Misschien iets voor ‘Opgelicht’? Dit soort mensen laat het meestal niet bij één of twee schuldeisers.

  2. Hij heeft mij ook beloofd te betalen, maar ik heb hem verwezen naar het incassobureau. Die hebben ook hun kosten gemaakt. Ik wacht nog even af.

  3. Ook ik krijg nog geld van deze man. Heeft iemand zijn telefoonnummer of iets dergelijks.
    Het is onderhand 2 jaar dat wij nu wachten op onze betaling.
    Dit heeft mij nu lang genoeg geduurd

    • Ik adviseer je contact op te nemen met Intocash, het incassobureau dat er in geslaagd is mijn rekeningen bij Thijs Bouma te innen. Zij werken op No Cure No Pay-basis en ook de kosten zijn voor de wanbetaler. Ze zullen Bouma wel weten te vinden en hij weet dat Intocash bijtertjes zijn. Succes!

Geef een reactie

