Robert Engel en de verpaupering van de Nederlandse blogosfeer

Standaard

De bekendste blogger, internetpublicist  en media watcher van Nederland, eindbaas Bert Brussen, maakt zich ernstig zorgen over de kwaliteit van de HBO-opleidingen in Nederland. Nu vinden veel mensen dat op zich al een reden om te veronderstellen dat het dus wel mee zal vallen. Maar recente ontwikkelingen doen vermoeden dat Brussen wel degelijk een punt heeft. Het blijkt namelijk dat Avans, al drie keer op rij verkozen tot ‘beste grote hogeschool‘ van Nederland en dus een instituut dat geldt als dé benchmark voor kwaliteit in hogere beroepsopleidingen in Nederland, lessen in bloggen laat verzorgen door…

Twitterprofiel van Robert Engel

Wie is Robert Engel?

Robert Engel behoort tot de minder bekende webloggers van Nederland. Een man die wanhopig maar tevergeefs worstelt om uit de schaduw van Bert Brussen te geraken, die zichzelf ‘awesome’ noemt en die in een soort BamBam-Nederlands artikeltjes schrijft op diverse populistische blogs, waaronder Flabber, Lucaswashiero en Endandit. Zijn voornaamste kwaliteit lijkt te zijn dat hij veel rondwroet in de krochten van het internet, om daar puberwaardige weetjes op te duikelen. Stukjes (niet te veel tekst!) over stoere mannen, spannende filmpjes, gadgets, vette autos en naakte wijven. Hiermee trekt hij een jong en laag opgeleid publiek, dat zijn broodpapinformatie genietend oplebbert.

De aanpak van Robert Engel

In de werkwijze van Engel tekent zich een duidelijk patroon af. Zijn weg naar succes (dat wil zeggen: veel bezoekers en clicks) gaat steevast langs de lijn ‘shockeren, kwetsen & cashen’. Hij leert ook zijn studenten om in kritische stukken autoriteiten aan te pakken. Zoals grote blogs, bekende sites, marketeers of collega-HBO-docenten. Of het stuk inhoudelijk en taalkundig goed in elkaar steekt, of de kritiek terecht is en of er ook diepgang en duiding in zit, is daarbij van ondergeschikt belang. Het gaat vooral om rumour around the brand.

Marketingporn

Omdat het werk van zijn pupillen inmiddels op geen enkel ander blog meer welkom is, heeft Engel het studentenplatform Marketingporn.nl bedacht. De naam slaat nergens op, maar klinkt lekker dwars dus dan is het goed. Hier worden steeds weer sneren uitgedeeld aan populaire blogs, publieke figuren en willekeurige mensen met een mening. Daarbij maken Engel en zijn welpjes stevig gebruik van de Social Media, want al vindt Engel link building onzin, er gaat niks boven een flinke discussie op een goedbezocht blog, mét vermelding van je eigen webstek. Ook hier geldt weer… inhoud? Lou Loene! Lekker rellen, dát is waar het bij bloggen om draait. Volgens Robert Engel dan.

Wat stampen we lekker hard hè?

Als bijvoorbeeld het blog Marketingfacts een aantal youtubefilmpjes toont onder de noemer ‘viral friday’, met daarbij ook een jaaroverzicht, komt daar in de comments ene Peter Been snoeven dat de ideeën belegen zijn, omdat Marketingporn alle echt leuke virals al heeft laten zien. Later doet ‘REDACTIE’ van Marketingporn (anoniem want die studenten  snappen ook wel dat ze ooit moeten solliciteren bij de mensen die ze nu afzeiken) dat op de eigen site nog eens dunnetjes over:
Kleine tip voor Marketinfacts: vorige week is deze week niet meer. Vorige week is prehistorie. Archeologie, Kijk hier even hoe het in de moderne tijd werkt
Haha, filmpjes van een week oud! Prehistorie! Nee, dan het altijd superactuele Marketingporn. Die plaatst deze week een post over een commercial met ‘Blote vrouwen in de klei’. Een filmpje dat dateert uit… begin 2008! Bijna vijf jaar oud. Dat is geen prehistorie, dat is nog van vóór de oerknal.

Engel leert studenten een doodlopende straat in rennen

Overal hanteert Engel dezelfde strategie. Hij meldt zich met felle kritiek op goedgelezen blogs, linkt daarbij naar zijn eigen site, zoekt ruzie, zet deze ruzie voort op Twitter en zijn weblog en probeert er zo maximale exposure uit te peuteren. Toegegeven, dat doet hij slim. Maar is de gemiddelde student(e) erbij gebaat om zich online te profileren als eersteklas klootzak of kutwijf?  Moeten studenten leren dat dit de manier is om te scoren op internet? Met ruzie, beledigingen, argumentloos discussiëren en nodeloos kwetsen? Het lijkt eerder dé manier om je portfolio te vervuilen.

Modderfiguur als rolmodel

Wat heeft Engel bereikt dat hem geschikt maakt als rolmodel voor ambitieuze junior-bloggers? Niks. Kwaliteitsmedia waar hij ooit werkte hebben hem er uit gegooid. Hij blogt nog voor puberblog Flabber, voor zijn eigen hapslikwegblog Endandit en voor zijn scheldstek Lucaswashiero. Al zijn quick & dirty geschreven artikeltjes bewijzen maar één ding: de wereld volgens Engel is plat.

Het gevaar van Robert Engel

Professionele platmaker Robert Engel leidt jonge, veelbelovende HBO-studenten op om net zo te denken en te doen als hij. Zoals hij zelf zegt:
Het fabeltje dat de toon vriendelijk moet zijn om gelezen te worden is niet meer dan een fabeltje, seo is nonsens en linkbuilding waanzin. Als de content goed is, dan wordt het gelezen. Paarse broeken kunnen hun borst dus natmaken, als er elke vier maanden zeventig studenten worden losgelaten die het schrijven van mij hebben geleerd.
Nee! Dit betekent dat jaarlijks meer dan 100 aspirant-shockbloggers zijn lessen volgen. Worden dat allemaal net zulke rommelige schrijvers, die denken dat je meer bezoekers krijgt met een onvriendelijke toon dan met een onderbouwd verhaal en dat bezoekcijfers belangrijker zijn dan inhoudelijke kwaliteit? Frustraten die alleen welkom zijn bij populistische blubbersites ? Krijgen we nóg meer van die platte stinktroep? Ik hou m’n hart vast.
Opdracht:  je vindt in dit stuk geen enkele link naar content van ‘pro-blogger’ Robert Engel. Leg uit waarom de schrijver dit volgens jou heeft nagelaten en beargumenteer zijn keuze. Geef ook met heldere argumenten aan waarom je het wel of niet met de schrijver eens bent. Lever je werk voor 15 januari 2013 in bij Renske. Succes!
Overigens vind je een compleet overzicht van het bloghuiswerk van de ‘Minor Online Marketing’ hier.

UPDATE: Marketingfacts verbiedt ‘Marketingporn’.

Je kon er op wachten. Het kinderachtige gezeik en de commentspam zat, heeft Marketingfacts het onmogelijk gemaakt om een link naar ‘marketingporn.nl’ te gebruiken in reacties. Dit leidt tot een verontwaardigde reactie van Engel, die beweert:
Hebben wij weer. Willen we even in discussie met de mensen van Marketingfacts kan het niet. (…) Want het woordje Marketingporn is gewoon verboden op die site.
marketingding
Typisch weer de gemankeerde argumentatie van een pro-blogger uit de Flabberhoek. De discussie is immers helemaal niet verboden. Je kunt discussiëren en meningen uitwisselen zo veel je wilt. Sterker, zelfs het woord ‘Marketingporn’ is niet verboden. Zo lang je je maar niet gedraagt als – zoals dat in jullie kringen heet – ‘spamhoer’.
UPDATE: Robert Engel Tweet:
Van A tot Z gelogen
Robert moet nog iets leren van damage control, dat is duidelijk. Hoe kan een opiniestuk nou ‘van A tot Z gelogen’ zijn. “Zelfs de quotes zijn verzonnen, zegt Robert. Alle quotes hierboven zijn copy/paste. Alleen de laatste is achteraf bezien niet van Engel maar van ‘REDACTIE’. Dat krijg je ervan als je je leerlingen bijbrengt om anoniem te posten. Dan worden de auteurs lastig uit elkaar te halen. Ook Engel plaatst immers onder de naam ‘REDACTIE’. Hier zijn zuigtweet:
integraal
En hier de kop van het artikel, anoniem geplaatst als ‘REDACTIE’.
lul
Natuurlijk kan iedereen zelf mijn quotes Googlen om het waarheidsgehalte te verifiëren. Maar om het gemakkelijk te maken heb ik bij elke quote een screenshot van de bron geplaatst.
Advertenties

»

  1. Beste, ik kende de heer Engel tot vrijdagavond niet. De omstandigheden doen er niet toe. Terwijl ik het opzet van uw blog apprecieer, de verzuring met verdriet zie om ons heen slaan en vanop afstand het incestueuze wereldje van bloggers en zelfverklaarde marketingkenners bekijk, ben ik het met enkele dingen oneens. Alhoewel veel van de zaken in uw blog herkenbaar zullen zijn voor velen, vind ik het jammer dat u niet verder gaat dan de polemiek en met uw links het aantrekken van het ‘merk’, om een vies woord te gebruiken, Avans. Ook het vermelden van de docente hoefde niet, tenzij het onderbouwd was, en dan nog. Wat ik maar wil zeggen is dit: er zijn diverse facetten aan elk verhaal en niet alles is wat het lijkt. Hoewel mijn ervaringen met Dhr. Engel (nou ja, ervaringen) tot dusver allesbehalve aangenaam waren, zou ik nooit zo een stuk schrijven zonder een gesprek te hebben met alle partijen die er in vermeld worden, inclusief de Hogeschool. Ik zou het ook jammer vinden als er door dergelijke stukken koppen rollen of mensen geschaad worden. Dat laatste laten we best over aan de ‘hufters’ zoals u ze noemt. Voor de rest: ik kende uw blog niet, nu wel. Ik deel met u de boosheid over de verzuring en kan mezelf in nogal wat stukken herkennen. Veel succes. I do care too but about everyone and the truth as far as it exists.

  2. Ook nog even dit: los van alle kabaal en de achterliggende motieven die in dit hele verhaal spelen, zou het interessant zijn om die studenten zelf een kans te geven. Het is waar dat de aanpak – op zijn zachtst gezegd – te wensen overlaat en iedereen een verantwoordelijkheid heeft maar laat ons niet denken dat jongeren dom zijn en hen dus de kans geven te groeien in wat ze doen, bijvoorbeeld door hen normale commentaren of tips te geven. Iedereen heeft een keuze. Opnieuw: dit doet geen afbreuk aan uw opinie over Dhr. Engel noch over uw blog maar ik houd van nuances. Het gebrek daaraan, het grote eigen gelijk en het zwart-wit denken in wat ik soms wel eens de ‘snackcultuur’ noem ligt overigens, naast de verantwoordelijkheid van de opvoeders (mijn generatie) mee aan de basis van de huftercultuur.

  3. Beste J-P, dit is geen journalistieke reportage maar een column. Daarbij is het niet nodig om hoor en wederhoor toe te passen, zoals een journalist zou doen. Het is ook allerminst mijn bedoeling dat er ‘koppen rollen’. Ik geef slechts mijn mening.

    Ik vind dat een HBO die zijn studenten wil leren hoe ‘het internet’ werkt, betere keuzes kan maken dan Robert Engel. Als je iemand wilt leren om een goed journalist te zijn, dan huur je geen royalty-watcher of roddeljournalist in, maar iemand met een bredere kijk. Engel zegt het zelf al: ‘paarse broeken kunnen hun borst nat maken’. Hij leidt kennelijk mensen op om zich af te zetten tegen een bepaalde groep, niet om sterke, onafhankelijke, intellectueel sterke blogs op te zetten.

    Of misschien doet Engel dat wél. Geen idee. Ik heb zijn lessen niet gevolgd en het zou zomaar kunnen dat hij daarin een stuk genuanceerder en minder polariserend is. Maar ik moet het doen met wat ik opmaak uit de presentatie en acties van Engel zelf. En die zijn weinig hoopgevend.

    De studenten van Avans zijn van harte welkom om mijn argumentatie onderuit te halen of om uit te leggen hoe breed en genuanceerd de lesstof werkelijk is. De kolommen staan voor ze open en ik censureer alleen anonieme bedreigingen, argumentloze scheldpartijen en dom getrol.

  4. Je hebt gelijk hoor. Ik zoek gewoon steeds die nuance op, of noem het: het compromis. Waarschijnlijk omdat ik op dat lapje grond dat België heet woon. Ik ben een marketeer. Geen blogger. Ik probeer wel te delen wat ik heb geleerd in de praktijk. Het wereldje van Engel ken en begrijp ik niet. Ik heb het mogen ervaren. Gelukkig ben ik geen Calimero. Heb geen zin om het hele verhaal te delen en vraag me af waarom ik eigenlijk nog probeer te vergoelijken. Ik bleef dit weekend comments posten op het blog van de studenten in de hoop dat ze er iets aan hebben tenzij ik daar ook geblokt wordt door Dhr. Engel. Misschien gewoon zo laten. Ik heb respect voor wat je doet. Als marketeer zag ik gewoon de PR-crisis al van kilometers aankomen toen ik mijnheer Engel voor het eerst ‘zag’ nadat ik nog eens naar een post ging kijken van me op Marketingfacts, overigens één van de vele sites waar ik schrijf. Ik had dat beter niet gedaan dus. Het is echt wel verzuring troef. Jammer maar helaas. Mensen interpreteren alles vanuit een eigen perspectief en als je denkt dat de wereld rond je draait, ga je zelfs alles wat je leest interpreteren als een soort oorlog of dreiging blijkbaar. En ik heb het niet over mezelf. Nu, zoals Engel via Twitter dit weekend zei aan zijn ‘volgers’: ik ben blijkbaar een gevaarlijke gek. Wat doe je daarmee? Retweeten gewoon maar. Dhr. Engel denkt misschien dat hij de enige is die geen zier geeft om zijn reputatie. Ik doe heel veel in Nederland en ben er vaak en graag maar mijn visie is toch wat veranderd. Engel zal ongetwijfeld wel iets rottig weten te zeggen, dat hij mijn pathetisch Belgisch “zuigende” (uit één van zijn tweets) pseudo-nuancering niet nodig heeft of zo (hij zal het wel krachtiger verwoorden). Wat mij betreft is de kous af wat de persoon betreft en bestaat alleen IRL. Laat de rottigheid maar volgen. En het wordt een PR-crisis, dat zie je zo aankomen. Dank voor je antwoord. terug naar serieuze dingen en even mijn mening over de debatcultuur bijschaven.

  5. Ik vraag mij sterk af in hoeverre Hogeschool Avans op de hoogte is van deze zorgelijke ontwikkeling. Op het weblog werd vorige week beweerd dat Marketingp0rn los staat van de minor, maar dat is natuurlijk niet helemaal het geval. Blogposts die worden geplaatst zijn maanden geleden geschreven door studenten van de minor als opdracht voor de heer Engel. Engel gaf hier ook feedback op. De minor-pagina waar deze berichten terug te vinden waren, is echter per abuis gesloten… Blijkbaar wil men dat ineens niet meer laten zien.

    Deze quote op de Facebook-pagina van Marketingp0rn laat ook tekenend zien hoe de heer Engel zijn studenten begeleid en uit is op sensatie: “We zijn nu een paar dagen bezig en de boel loopt boven verwachting. En er zijn meteen al wat mensen boos. En dat is goed, want als er geen mensen boos worden, dan doe je iets niet goed.” (https://www.facebook.com/marketingp0rn/posts/362198930543592).

    • Wat leuk! De redactie van Marketingporn is onder de indruk van bovenstaand stuk. Ze vinden het zó goed dat ze het zelfs hebben willen herplaatsen.

      Onder het artikel schrijven ze nog: Noot voor Hakkenberg: mocht je gaan mekkeren over auteursrecht, dan tekenen wij aan dat we nog duizend euro tegoed hebben voor het gebruik van twee van onze foto’s. Gelijk oversteken?

      Mekkeren? Een hele eer, zomaar doorgeplaatst worden op de website van de jonge Avans-studenten. Dat is weer eens wat anders dan bij die linkse paarse broeken van Sargasso. Ik bloos er van. Al is de ruil van zoveel tekstuele kwaliteit tegen twee lullige screenshotjes wel een beetje uit balans. Maar OK, het zijn beginners dus ik gun het ze graag.

      Alleen wel jammer dat ze schrijven dat ik lieg zonder met argumenten te komen. Maar ach, argumenten… voor je het weet ontstaat er een discussie en de lezers willen alleen tieten.

    • Prima. Nou nog even uitleggen waarom jullie me een jokkebrok noemen. En mijn stelling “Door populistische broodblogger Robert Engel te kiezen als docent, werkt Avans de verpaupering van de blogosfeer in de hand” weerleggen. Oefening in argumentatie voor de hele klas!

  6. Er ontspint zich een hilarische discussie op Twitter. Robert Engel, je weet wel, die docent bij online marketing, verwijt me dat ik het hele artikel VERZONNEN heb! Natúúrlijk heb ik het verzonnen. Ik constateer wat er gebeurt, geef mijn mening en schrijf dat op. Helemaal zelf verzonnen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet wáár is.
    Robert probeert wanhopig vol te houden dat alles in mijn stuk gelogen is, tot en met de quotes. Terwijl ik niks anders deed dan zijn teksten en de teksten op Marketingporn letterlijk kopiëren, plakken en van aanhalingstekens voorzien.

  7. Reblogged this on GLRMM and commented:
    Bloggersruzie. Als je alleen nog maar met een agressieve toon en beledigingen verkeer naar je weblog weet te krijgen, kan je dan niet beter stoppen? Willen we rode oortjes of moet er ook nog wat aan informatie over een interessant onderwerp te lezen zijn?

  8. Ik heb vernomen dat dhr. Engel niet meer verbonden is aan Avans. Bovendien is docent ook iets teveel eer voor de paar gastlessen die hij verzorgt heeft.

    • Als student van de minor wil ik even reageren. De marketingporn site staat volledig los van de minor. Slechts een handje vol studenten van de gehele minor heeft aan het platform meegewerkt. Sterker nog: het grootste gedeelte wil niets met de site of meneer Engel te maken hebben. ik vind het jammer dat alle studenten van de minor over een kam geschoren worden en dat de minor hierdoor in een slecht daglicht komt te staan.

      • Waarvan akte, Annelyy. Het is zeker niet mijn bedoeling studenten te schaden en het doet me deugd dat er kennelijk heel veel studenten online marketing rondlopen die wél het verschil kennen tussen inhoudelijk goed bloggen en met louter rellen bezoekers scoren.

        Dit is eigenlijk best een mooie case voor de deelnemers aan Marketingporn. Wat als je aangevallen wordt op de inhoud van je blog? Hoe ga je om met kritiek? Is het verantwoord om op het blog van een marketingopleiding een professionele marketeer af te branden en potentiële klanten op te roepen hem vooral niet in te huren? Hoe voelt het als zoiets jouzelf overkomt?

        De redactieleden van Marketingporn.nl hullen zich tot nu toe in een oorverdovend zwijgen. Terwijl de kolommen toch echt open staan voor hun weerwoord.

  9. Pingback: VVD wil anti-Gregor Hakkenberg meldpunt (@krekhak) • Marketingporn

    • Ah, daar is dan het langverwachte antwoord. Dat precies aantoont waarom ik het jammer vind dat intelligente studenten les krijgen van een argumentatief gemankeerde broodblogger als @Robert_Engel. Hoe pak je je tegenstanders aan? Door ze te belasteren onder het mom van ‘humor’. Zoals ook Marco Derksen van MarketingFacts onlangs mocht ontdekken. Ach, dan heb ik nog geluk met deze smaad-actie. Ik word een ‘misdadiger’ genoemd. Marco Derksen wordt ijskoud doodverklaard.

  10. Zeur toch niet zo man. Jij doet precies hetzelfde. Dan moet je ook niet mekkeren als je een keertje tegenstand krijgt. En belasteren? Marco Derksen werd niet doodverklaard, zoals je zelf ook in dat stuk kunt lezen.

  11. Overigens verschijnen onder de meer polemische artikeltjes op Marketingporn.nl steeds reacties van mensen die het roerend met de schrijver eens zijn, die zijn argumenten herhalen en die ook nog even zeggen dat hij groot gelijk heeft met het aanpakken van [vul hier naam van tegenstander in]. Al deze anonieme beaam-reacties zijn min of meer dezelfde stijl gesteld als die van Kees van Hulst hierboven. Dikke kans dat ze allemaal afkomstig zijn van één en dezelfde persoon. Heel sneu, als je zo je gelijk moet halen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s