Marketingporn als springplank voor jonge, getalenteerde bloggers en online marketeers?

Standaard

Marketingporn.nl is opgericht om studenten aan de minor Online Marketing een podium te geven. Ze konden namelijk nergens anders hun stukken kwijt. Eerst zouden ze hun werk publiceren op de site van Marketingfacts. Die haakten af. Vervolgens vonden ze een plek op 42bis. Maar ook daar kregen ze al snel problemen door hun persoonlijke aanvallen op marketeers.

Volgens docent Robert Engel moet je namelijk naam maken door kritisch te zijn. Hij leert zijn studenten er één negatief punt uit te pikken en dat uit te vergroten. Dat zijn studenten met deze aanpak al gauw niet meer welkom waren op allerlei professionele sites, was een klein nadeel. Maar geen nood, Robert Engel begon gewoon zélf een blog, een vrijplaats waarop de studenten geheel ‘los’ zouden kunnen gaan. Wel anoniem, want je wilt later toch gevoed worden door de hand waar je nu in bijt. Zo ontstond Marketingporn.nl. De allereerste blog post (25/11/2012) is van initiatiefnemer Robert Engel zelf. In ‘We zijn er‘ schrijft die:

“Kritisch, opvallend, direct, dapper, op de bal, positief en nieuwsgierig. Over marketing, internet, interessante zaken, leuke weetjes en lol.”

Wat er precies ‘dapper en positief’ is aan het anoniem afbranden van marketeers en andere mediamensen, is niet geheel duidelijk. Maar goed, we zijn nu twee maanden onderweg. Hoe doet Marketingporn het? Tijd voor een balans.


Waar gaat het eigenlijk over?

Er staan 189 stukken op Marketingporn. Daarvan gaan er 24 over seks, met het etiket ‘NSFW’. Die zijn wellicht bedoeld om hoogwaardige traffic van potentiële werkgevers te ‘trekken’? De bulk van de overige blog posts bestaat uit ‘infographics’, plaatjes die een bepaald fenomeen uit moeten leggen. Deze afbeeldingen en schema’s komen uit verschillende bronnen, vaak zonder heldere bronvermelding en zelden met een back-link naar de bron. Terwijl die dingen nu juist gemaakt worden om business te zenden naar de maker, niet naar de herplaatser. Daarnaast zijn er dagelijks posts onder de naam ‘Viral Friday’, waarin (soms heel oude) ‘viral’ filmpjes van Youtube worden uitgeserveerd. Lekker makkelijk, want een paar regels tekst volstaat. Grote stappen gauw thuis.

Aanvallen op mediamensen
Slechts 17 stukken op ‘Marketingporn’ gaan inhoudelijk over het marketing- en medialandschap in Nederland. Daarvan zijn er 2 neutraal-positief en 15 negatief. De laatste categorie bestaat uit aanvallen op Marketingfacts, marketeers, een copywriter, en mensen met kritiek op Marketingporn of Robert Engel. Opvallend zijn de soms felle aanvallen en onsmakelijke insteek. Zo wordt Marco Derksen ‘overleden’ verklaard in een artikel over mensen die onterecht overleden werden verklaard. Grappige humor om te lachen, behalve als je Marco Derksen bent, of een kennis of familielid van Marco Derksen. Want je schrikt je toch even rot. Dat het om een ‘grap’ gaat, blijkt pas na het eerste tekstblok. Prima als je een punt wilt maken, maar waarom per se ten koste van Marco Derksen? Logisch, die is van aartsvijand Marketingfacts. Kortom, een persoonlijke aanval van het laagste allooi. Ook ondergetekende mocht lijdend voorwerp zijn van een ‘satirisch’ stukje. Waarbij het anonieme collectief ‘Redactie‘ de gelegenheid te baat nam mij enkele keren ‘misdadiger’ te noemen. Overigens blijft Engel volhouden dat hij niet ‘REDACTIE is, en ook niet ‘REDACTIE’ genoemd mag worden, terwijl hij soms wel onder de naam ‘REDACTIE’ stukken plaatst. Hoe laf is dat?

Sitestructuur van niks
Is het blog inhoudelijk voos en plat, technisch is het al weinig beter. Er is geen duidelijke ingang naar het archief, het is niet mogelijk om onder of boven een artikel door te klikken naar een volgend of vorig stuk. Artikelen bevatten taalfouten en slordigheden, terwijl negatieve stukken vaak door de anonieme ‘REDACTIE’ geschreven zijn. Er is wel een knop ‘colofon’, maar die leidt niet naar een colofon maar naar een soort ‘Wie zijn wij’. Weer zonder namen, wat je in een colofon zou verwachten. Om uit te vinden wie er schrijft moet je toevallig op de 404-pagina verzeild raken. Daar zie je pas dat er ook een pagina ‘Redactie‘ is. Leeg, en daarmee goed aansluitend bij de inhoud van de site. Dat dan weer wel.

Waar komen de plaatjes vandaan?
Als het gaat om gebruik van al dan niet rechtenvrij beeld is Robert Engel niet erg recht in de leer. Toen wij in ons eerdere artikel twee screenshots van Robert plaatsen, dreigde hij direct met een claim van 1.000 euro. Maar zelf neemt hij het minder nauw met beeldgebruik. Zo is dit beeld van Jack Bauer op Engel’s eigen site ‘lucaswashiero’ zonder bronvermelding overgenomen van een amateur-tekenaar. Het lijkt of het ook de studenten op Marketingporn is toegestaan plaatjes van het net te plukken zonder hiervoor te betalen. Zoals deze meneer, afkomstig uit de Amerikaanse pers.  Ik kan het mis hebben, maar ik zie geen bronvermelding en het lijkt me een product van een professionele fotograaf.

Springplank voor jong talent?
Al met al maakt Marketingporn zijn doelstellingen niet echt waar. Wellicht dat jonge marketeers er een podium vinden, maar dan wel zonder naamsvermelding. Een anonieme referentie schiet niet echt op als je later wilt solliciteren. Of misschien juist wel. Want ga je bij een potentiële werkgever vertellen dat je hebt meegewerkt aan een blog vol platte seks, dito humor, het affakkelen van succesvolle marketeers, mensonterende hoaxes en een stapel ‘geleende’ infographics? Dacht het niet.

Ik ben benieuwd wat Robert Engel en de andere redactieleden in te brengen hebben tegen de argumenten die ik hier aanvoer. Eerder al stortte Robert Engel op Twitter in een paar uur tijd een enorme vloed diskwalificerende tweets over mij uit, daarbij heel knap het gebruik van inhoudelijke argumenten vermijdend (zie onderaan). Ik zou zeggen, Marketingporn-redactieleden van de minor Online Marketing, dat kunnen jullie met één hand op de rug gebonden beter.

———————

Zo discussieert HBO-gastdocent ‘Online Marketing’ Robert Engel:

Sowieso, als je zoals @KrekHak schrijft dat ik een oorzaak ben van de verpaupering van de blogosfeer dan snap je de materie niet helemaal.
Met andere woorden, @KrekHak is idioot zonder denkvermogen die probeert iemand die al twintig jaar presteert te stoppen.
Grote vraag @KrekHak: over welke vermogens denk jij te beschikken dat je de enige en de eerste bent die mij denkt te kunnen stoppen?
@SimoneLaurey het is een totale idioot, die @KrekHak. Meer is het niet. Verzint verhalen over mij ten koste van studenten. Misselijk is dat.
@SimoneLaurey van beschuldigt, inderdaad. Ik doe andere dingen dan @KrekHak. Ik verzin geen dingen bij elkaar.
Had ik al gezegd dat jij je muil moet houden, @krekhak?
Muil houden, @krekhak. Je staat op het punt om je onsterfelijk belachelijk te maken. Luister naar mijn raad. Fucker.
Mooi man. Pavlov, één, twee, drie. Komt er maar in @krekhak.
Ik begrijp dat je het principe van zelfstandig denken én handelen niet begrijpt, @krekhak. Maar je zou dat wat beter kunnen camoufleren.
Blinde paniek in huize @krekhak. Mooi man.
Zeg, @nieuwehufters, er bestaan dokters voor wanen. Probeer dat eens. Of neem een pilletje.
Ben ik de enige hier die denkt dat @krekhak emotioneel instabiel is?
@nieuwehufters  koekje van eigen deeg, fucker. En nu je muil houden, en vooraf even bedenken hoe je mij altijd neerzet.
@nieuwehufters en ik heb een verrassing voor je: ik blog al 20 jaar en heb nog nooit van iemand verloren. Dreigement? Constatering!
Dus, @nieuwehufters, ik hoor nu graag argumenten waarom jij mij wel als misdadiger mag wegzetten, en anderen jou niet. Argumenten. Dus.
En als je niet met argumenten komt, @krekhak en @nieuwehufters, dan verzoek ik je voor eeuwig te zwijgen. Dan ben je een draaikont.
Lezen, @nieuwehufters. Je legt mij woorden in de mond. Verzin anders nog even iets, fucker. Voordat je echt door het ijs zakt.
Het boeit mij niks wat jij over mij schrijft, @nieuwhufters. Als ik mij zou interesseren voor dwergen ging ik wel vaker naar de Efteling.
@nieuwehufters jij vecht zaken uit over de ruggen van studenten. Dat ze van mij leren hoe ze je terug moeten pakken is jouw probleem.
Wil je een zakdoekje om je tranen te drogen, @nieuwhufters? Of ga je gewoon je mond houden, voor je nog verder voor gek staat?
Ik ga niet serieus op je in, @nieuwehufters. Dat is wat anders dan eromheen lullen.
@nieuwehufters mensen met een bord voor hun kop dat leidt tot zelfoverschatting hou je altijd. Geeft niks hoor. Fucker.
Maar ik vroeg je om argumenten, @nieuwehufters. Mijn zakdoekjes om je tranen te drogen zijn op.
Precies. En nu krijg je een heel leger op je af, @nieuwehufters. Want zo werken die dingen nu eenmaal. Sommigen noemen dat karma.
Ja, @nieuwehufters. Jij vecht zaken met mij uit over de ruggen van derden. En ik pik dat niet. Dus heb jij een probleem. Jammer voor je.
@nieuwehufters ik zei al: leer eens lezen. En nu niet geïrriteerd raken. Dat doet geen enkele fatsoenlijke discussie goed
@nieuwehufters dat stadium zijn we voorbij. Je valt nu in herhaling. Heb je verder nog iets?
Maar ik vroeg je om argumenten, @nieuwehufters. Mijn zakdoekjes om je tranen te drogen zijn op.
Voordeel van @krekhak en @nieuwehufters is dat ze zichzelf voor joker zetten. Te makkelijk bijna.

»

  1. Onder het kopje “Springplank voor jong talent” staat volgens mij kleine slip-of-the-pen….al met al maakt Marketingfacts zijn doelstellingen niet echt waar. Volgens mij was dat niet de insteek van dit stuk 😉

    • Oeps. Daar heb je het al, ik kan het onderscheid tussen feiten en porno niet meer maken. Misschien omdat ik van beide een harde plasser krijg? Maar ik heb het aangepast.

  2. Reacties van Robert Engel op Twitter. Opdracht aan de HBO-studenten Online Marketing: zoek de inhoudelijke argumenten!

    • Maar de gouden stuiver van de dag gaat naar ‪@nieuwehufters. Die schreef dat het een slechte zaak is dat ik mensen kritisch leer denken.
    • Maak jij je niet te druk, ‪@nieuwehufters? Ik vind het echt geniaal dat je dat anno 2013 schrijft. Complimenten. Grote complimenten.
    • Ik bedoel dat jij 2500 woorden gebruikt om te schrijven dat kritisch denken slecht is, ‪@nieuwehufters, dan is dat knap. Heel knap.
    • Vervolgens slijt jij je dagen met kritisch denken over mij,‪@nieuwehufters, nb van blogger tot blogger. Je bent een wonderlijk exemplaar.
    • Ik ga slapen, ‪@nieuwehufters. Doe jij nog even een leuk stukje over mij schrijven? Ga ik het weer voor je seeden. Bedankt en weltrusten!
    • Nu je toch tweets van mij aan het verzamelen bent, @nieuwehufters, wijs is je even op een foute van jou. [sic!]
    • Voordat je een alinea besteed aan mijn slordigheid, @nieuwehufters, schrijf je dat @marcoderksen de grootste vijand is van Marketingfacts.
    [noot: lezen kan hij ook al niet]
    • Ik zal niet flauw gaan doen over potten en ketels, @nieuwehufters, maar even een uurtje wegleggen en dan lezen doet wonderen.
    • En verder heb ik inhoudelijk nog een opmerking of twintig over je stuk, maar dat zoek je zelf maar uit, @nieuwehufters.
    • Ik geef je de wijze raad die ik mijn studenten geef, @nieuwehufters: als je iemand wilt raken, dan moet je de waarheid schrijven.
    • Doe de volgende keer wat beter je best, @nieuwehufters. Je laatste stuk zou van mij een vier krijgen vanwege de stijl. De rest is klote.
    • Zeg niet dat ik mij niet inzet om de mindere goden van blogland als @nieuwehufters op een hoger niveau te tillen.
    • Echt, @nieuwehufters. Echt elk argument in je stuk klopt niet, of is onvolledig. Maar echt elk argument.
    • Zo kon @nieuwehufters het archief niet vinden op Marketingporn.nl, en schrijft daar een hele alinea over. Mooi man.
    • Voor iemand die zegt fatsoenlijk te zijn valt @nieuwehufters vooral op door de hork in hem.
    • Waarom zo schelden, @nieuwehufters? Denk jij niet dat het debat te veel verruwt, en dat het discours gebaat is bij een een nette discussie?
    • Ik bedoel, @nieuwehufters, gewoon een vraag stellen aan mensen werkt altijd beter dan ze uitschelden.
    • Bovendien helpt een vraag stellen je altijd met het schrijven van een stukje, @nieuwehufters. Dan heb je de feiten op orde.
    • Dat is een soort van @nieuwehufters. Die loopt al een week te schelden, terwijl er niemand tegen hem scheldt.
    • En als ik studenten de schone kunst van het kritisch denken leer, wordt @nieuwehufters boos. Want kritiek mag niet.
    • Had jij al een stukje over mij klaar, @nieuwehufters? Mijn netwerk zit klaar om het te seeden. Of moet ik ze zeggen dat het morgen wordt?
    • Je moet die sympathieke @nieuwehufters steunen in zijn nobele strijd. Helden strijden meestal alleen, en dan motiveert een beetje hulp.
    • Als je hulp nodig hebt bij een stukje over mij, mag je het gewoon vragen hoor, @nieuwehufters. Ik ben een dienstbaar mens.
    • Dat ik dan even voor publicatie alle onjuistheden aangeef, @nieuwehufters. Dat maakt het wat overtuigender naar de mensen toe.
    • Ik geef je één tip, @nieuwehufters. Overschreeuw jezelf niet, noem niet teveel dingen in één blog. Dat maakt het ongeloofwaardig.
    • Ik hoor het wel van je @nieuwehufters, als je hulp nodig hebt. Doe ik. Voor jou. Omdat je een held bent.
    • Zeg niet dat ik geen hart heb voor de verstandelijk gehandicapten in deze samenleving, want ik liet zojuist een mooi stukje burgerschap zien
    • Inhoud, mijn bovenste beste @nieuwehufters. Daar draait het om.

    (wordt vervolgd)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s