Nieuwe smeerpijperij bij Bert Brussen

Standaard

baspaternotte en jeroen mirck tweeten

Communicatie-adviseur en copywriter Jan Bennink, alias @Superjan, heeft ruzie met ene Jaap Kramer, op Twitter actief als @JaJaapJa. Jaap levert felle kritiek op alle leden van het kliekje rond GeenStijl, waaronder ook @Pritt Stift (Marck Burema) en Bert Brussen. Kramer is verbeten, maar klein grut, net als ondergetekende. Niet te vergelijken met meer invloedrijke tegenstanders van dom rechts, zoals Peter Breedveld (@Frontaalnaakt) en Hollandse Hufters, een hier al eerder besproken anoniem blog met kennelijk goede ingangen in GeenStijl-kringen. 

Peter Breedveld is onlangs in arren moede gestopt met zijn blog Frontaalnaakt, omdat hij het niet meer kon bolwerken tegen de continue aanvallen en lastercampagnes van de roze horden. Het ging (en gaat) ten koste van zijn gezin en zijn werk, te meer daar zijn werkgever steeds óók genoemd werd door het genoemde clubje uit GS-hoek.

Nu Frontaalnaakt.nl gesloten is, vonden Bert en Marck c.s. het kennelijk tijd voor een volgend doelwit. Dat moest Jaap Kramer worden. Al snel diende een aanleiding zich aan. Jan Bennink besloot te stoppen met Twitteren, wegens een te groot beslag op zijn aandacht, werk en gezin, zoals hij uitlegt op de site van Bert.

Dit is de enige reden dat ik stop. Twitter nam mijn leven over. Mijn gemoedsrust, mijn humeur, mijn vrouw en m’n kinderen, mijn familie en vrienden, mijn werk, mn bedrijfje en mn columns. @Superjan werd voor de echte Jan een tijdrovende, verslavende emotionele en creatieve drain.

Heel herkenbaar. Twitter kan behoorlijk verslavend zijn. En als je je laat gaan, kun je dingen gaan doen en zeggen waar je zelf van schrikt. Zoals Jan zelf zegt:

Ik ging steeds harder met woorden om me heen slaan en las soms dingen van mezelf terug die ik liever niet had geschreven.

Een eerlijk en openhartig verhaal, waarin Superjan overigens aangeeft dat hij niemand iets kwalijk neemt. Het ging hard tegen hard, maar:

Als je mensen aanpakt, zoals ik heb gedaan, moet je niet piepen als je af en toe een doos van pandora opent

Nou, dat is netjes van Jan, dat hij niet nog even iemand een trap na wil geven. Dus ook twitteropponent Jaap Kramer niet. Bert Brussen zelf heeft geen last van dit soort terughoudendheid. Die komt al gauw met Tweets die een heel ander licht werpen op het verscheiden van @Superjan. Zo schrijft Bert:

“Ik was de haat zat”, aldus voorheen @superjan

Zoals gewoonlijk een verzonnen quote. Superjan gebruikt het woord ‘haat’ niet in zijn stuk. Vervolgens komt Brussen met zijn eigen uitleg over het vertrek van Jan: Ik begrijp Jan Bennink volkomen. Worden bedreigd door anonieme klootzakken die je kinderen erbij betrekken is te ziek voor woorden.

Direct daarop heeft Bert het over ‘hetzelfde soort terroristen staat op een blogbal goedmens te spelen
en ‘D66’ers als Jeroen Mirck. Dat soort klootzakken. En dan als raadslid om “respect” vragen. Weerzinwekkend.’

Dan komt een andere aartsvijand van Brussen in Beeld. Francisco van Jole parafraseert de uitleg van Bennink en zegt dat dit duidelijk een geval is van ‘reap what you sow’ (oogsten wat je zaait). Precies wat Bennink zelf ook toegaf, zoals te lezen in de quote iets hoger. Maar dat mag Van Jole niet zeggen van Brussen, die Tweet:

Van Jole over Superjan: ‘reap what you saw’ (sic). Serieus. Superjans kinderen werden bedreigd. Dit is nou de Vara mensen. Ik ben kotsen nu.

en

Gewoon keihard je kinderen aanpakken omdat je wel eens kritisch bent, ook dat is de verschillige Vara.

Let op, eerst werd Superjan bedreigd en zijn kinderen ‘er bij betrokken’, maar inmiddels worden de kinderen van Bennink zelf al bedreigd. En keihard aangepakt door de Vara. Een week later is het al:

Anoniem iemands gehandicapte kind bedreigen, DAT is pas te gek voor woorden

Bert Brussen schept zijn eigen waarheid. Hij verdraait de zaken, gaat al gauw zijn eigen leugens geloven en blijft ze net zo lang herhalen tot iederéén ze gelooft. Het kritische anti-hufterblog Hollandse Hufters spreekt Bert hierop aan. In een goed gedocumenteerde ‘Open brief aan Bert Brussen‘ dagen ze hem uit met bewijzen te komen voor die bedreigingen.

Nu komt Jaap Kramer weer in beeld. Deze tweet enthousiast over de Open Brief:

*** BREKEND *** OPEN BRIEF AAN BERT BRUSSEN!!!!111!!!111!!!!11!!! http://hollandsehufters.blogspot.nl/2013/03/open-brief-aan-bert-brussen_21.html … #HollandseHufters

en nog eens:

@2525 FYI: ‘Open brief aan Bert Brussen’ – Ook ik ben ‘vogelvrij’ verklaard. http://hollandsehufters.blogspot.nl/2013/03/open-brief-aan-bert-brussen_21.html …

en nog eens:

Hé Bert, lees je mee? Ook ik werd bedreigd nav jouw tweets. Is een dingetje voor mij. ‘Open brief aan @BertBrussenhttp://hollandsehufters.blogspot.nl/2013/03/open-brief-aan-bert-brussen_21.html …

Door de manier waarop Jaap deze boodschap brengt zou je eventueel kunnen denken dat Jaap zelf de ‘Open Brief’ heeft geschreven. Maar een korte blik op de site volstaat om te zien dat het de gewone, vaste bloggers zijn. Mensen die écht kunnen schrijven en geen amateurbloggers als Kramer. Voor Bert Brussen en zijn vriendjes maakt dat niet uit. Ze ruiken hun kans. Nu kunnen ze die lastige Jaap Kramer aanpakken en tegelijk Hollandse Hufters in verlegenheid brengen. Twee vliegen in één klap.

Het kanon Bas Paternotte wordt in stelling gebracht. Die schrijft een beschuldigend stuk op de site van Bert Brussen, een aanval op Jaap Kramer als auteur van Hollandse Hufters. In dat artikel, met als kop:

schrijft Paternotte:

Die auteur van Hollandse Hufters in kwestie heet dus Jaap Kramer. Dat weet ik omdat hij donderdag op zijn twitter-account meldde een open brief aan mijn vriend en hoofdredacteur Bert Brussen te hebben geschreven.

Bas Paternotte bombardeert dus Kramer tot auteur. Alsof de schrijvers van HH, fanatiek anoniem, zich óóit bloot zouden geven. Maar ja, Bas had nog een appeltje met de HH te schillen, wegens een door de laatsten geschreven biografie van Paternotte als Geenstijl-redacteur. Dus die grijpt elke gelegenheid aan.

Extra mooi kwam het uit dat Jaap Kramer op het blogbal was gefotografeerd naast een andere vijand van GeenStijl: Jeroen Mirck. Die twee konden nu dus mooi op één hoop geschoven worden met Hollandse Hufters.

Wat moet een D66′er, een sociaal-liberaal, met iemand die zijn dagelijkse(!) online terreur kracht bij zet door te impliceren in het bezit te zijn van vuurwapens en deze te willen gebruiken tegen Geenstijl- en Powned-medewerkers?

Voor de goede orde: Jaap Kramer heeft nooit gezegd dat hij een vuurwapens zou hebben, maar heeft in een wat bangige bui (met een citaat uit een stuk van Hollandse hufters nota bene!) wel gesuggereerd dat het geen dom idee zou zijn om een vuurwapenvergunning te regelen, als de dreiging van de roze horden te concreet zou worden. Dus niet om ‘te gebruiken tegen Geenstijl-medewerkers’. Een Brusseniaanse stropop. En dat alles dus doordat Jeroen Mirck op een openbaar blogbal náást iemand heeft gestaan die hij verder misschien niet eens kent. Nee, Mirck moet sowieso kapot.

Net als Bert Brussen kiest ook Bas er voor om ELKE KEER als hij Jeroen Mirck noemt ook even D66 te noemen. Typische GeenStijl intimidatie. Een techniek die Marck @pritt Burema ook tegen mij toepaste

Zo noemt Bert Brussen bij kritiek op Francisco van Jole ook altijd even de Vara. Geen toeval.

Nog erger, Bas brengt zijn aanklacht tegen Mirck ook nog even onder de aandacht van wat D66-coryfeeën, in het huichelachtige:

Het is dat de kans klein is dat Mirck met zijn mandaat van 40 Amsterdamse kiezers ooit nog een functie van belang binnen de partij zal vervullen. Want anders had ik donderdag iets gedaan waar ik eigenlijk een hekel aan heb. Dan had ik de bazen van Jeroen Mirck gebeld; de Amsterdamse D66-partijleider Jan Paternotte (familie van) en Alexander Pechtold.

Die politici hebben een persdienst of Google-alert die ze op elk artikel wijst waar hun naam genoemd wordt. Mission accomplished.

———–

Zie ook wat Krapuul schrijft.

Het antwoord van Jaap Kramer.

Naschrift:
Ik was eerder boos op Hollandse Hufters omdat ze anoniem anderen de maat nemen. Maar inmiddels begin ik het wel een beetje te snappen. Zodra de roze hufters weten wie je bent, zullen ze je intimideren en besmeuren, en je werkgever of opdrachtgevers noemen om je verder onder druk te zetten. Daarom stel ik mijn mening bij. Liever anonieme Hollandse Hufters dan géén Hollandse Hufters. Elke verzetstrijder is er één.

Eén reactie »

Geef een reactie

