Blaaskaak loopt leeg

Standaard

Ik raakte in discussie met Jan Bennink, die mij probeerde aan te wrijven dat ik opriep tot geweld. Ik had namelijk in de reactiekolommen bij Frontaal Naakt een strijdlustig commentaar geschreven dat eindigde met: “We moeten telkens opnieuw laten zien wie de hufters zijn, en telkens opnieuw aantonen waarom zij dat zijn. Met argumenten, harde taal, passie en zo veel effectbejag als nodig is. De fluwelen handschoentjes mogen uit.”

Jan Bennink – overigens slechts zijdelings in het desbetreffende artikel benoemd – riep mij ter verantwoording. Want ‘de fluwelen handschoentjes mogen uit’ kon natuurlijk niet anders betekenen dan dat ik mensen opriep om (kickbokser!) Bennink persoonlijk op te zoeken en met hun schonkige blote knuisten voor zijn bek te slaan. Je kunt dus als hufterhunter geen pugilistische metafoor gebruiken. Die wordt verkeerd uitgelegd, verdraaid en tegen je gebruikt.

Ook Robert Engel bemoeide zich er natuurlijk mee. Frontaal Naakt lag onder vuur, dus dan is Engel van de partij. In diverse tweets beweerde hij dat Frontaal Naakt oproept tot geweld, hierin ondersteund door ‘allerlei nono’s’ waaronder ondergetekende. Daarom tweette ik aan Bennink:

Robert engel lombroso

Toegegeven, dat ‘lombrosotype’ is niet erg netjes. Maar wel in lijn met mijn commentaar bij FN. Ik heb namelijk geen zin meer om steeds mijn woorden op een goudschaaltje te wegen. Tegen Jan Bennink, die ondanks zijn wereldvreemde uitleg van mijn woorden tamelijk redelijk blijft argumenteren, blijf ik netjes. Maar een laaghartige, achterbakse gluipkop als Robert Engel verdient het om zonder enige égards behandeld te worden. Robert Engel las – op zoek naar een repliek – snel mijn timeline terug, en kwam direct met de volgende dreigende tweet:

robert-engel-dreigt

Ik heb er geen bezwaar tegen Robert Engel in het echt te ontmoeten. Blaffende honden bijten niet, is mijn ervaring. Bovendien heb ik niets te verbergen. En bovendien… Hahaha! Maar daar had Engel niet op gerekend. Hij krabbelde ijlings terug.

Robert Engel krabbelt terug

Robert Engel bedreigt opnieuwGeheel in lijn met de modus operandi van de hufters. Zelf geen actie ondernemen, maar communiceren waar je te vinden bent. Wie weet zit er onder zijn volgers een gek met losse handjes. Net zoals hij onlangs het mobiele telefoonnummer van de Turkse Füsun Akay op twitter zette, omdat die een andere mening dan Engel had over Umar Ebru:

sexadvertenties füsun

En áls er iets met Füsun Akay of met mij gebeurt, online, in de krant tussen de seksadvertenties of op een plein in Eindhoven, dan wast Robert Engel zijn handen in onschuld. Het was maar een Tweet, geen oproep tot geweld, nietwaar?

Misschien kan Jan Bennink nog eens goed nadenken over waar het echte gevaar vandaan komt. Van Peter Breedveld die op Frontaalnaakt.nl een al dan niet onderbouwde polemiek opzet, van mij met mijn handschoenen-metafoor, of van een gevaarlijke haatzaaier als Robert Engel die zijn volgers op de hoogte brengt van de precieze locatie en contactgegevens van verfoeilijke fatsoenlijken.

Eén reactie »

  1. Robert Engel is een 1m50 kleine relnicht met een grote bek op het internet. Zodra er stront aan de knokker is rent hij als een lafaard naar de politie. Tik zijn naam maar in op google en zie de spoor van vernieling de haat-blogger heeft achtergelaten.

Geef een reactie

