Vóór Zwarte Piet, dus racist?

Standaard

Ik erger me aan de Zwarte Piet-discussie. Ik was zelf ooit Zwarte Piet op een dansvereniging en had ontzettend veel sjans van knappe meisjes, vooral nadat ik de kroespruik af deed en mijn lange blonde haar het geschminkte gezicht omlijstte. Maar wat me vooral ergert, is dat ik me door die discussie een halve racist voel. Zo worden voorstanders van Zwarte Piet namelijk weggezet. Niet zo heel raar, want veel Zwarte Piet-verdedigers zijn ook racist. Kijk maar naar de commentaren over Zwarte Piet-abolitionist Quincy Gario (EDIT: sorry, dat moet Quinsy Gario zijn) in de reactiekolommen van GeenStijl. Gario moet maar terug naar zijn ‘apenland’, is de breed gedeelde mening daar. In dat kamp wil ik niet horen. Moet ik dus automatisch tegen Zwarte Piet zijn?

Ach, misschien ben ik ook wel een racist. Ik slaag er in ieder geval niet in verschillen tussen rassen geheel te negeren. Zonder twijfel behandel ik gekleurden anders dan blanken. Waarschijnlijk ben ik aardiger tegen ze. Om te bewijzen dat ik heus niks tegen kleurlingen heb. Of misschien ook niet. Er zijn hier op het Franse platteland niet veel donkere mensen, dus ik krijg maar zelden de gelegenheid om te bewijzen wat een racist ik niet ben.

Wel denk ik me enigszins in te kunnen leven in de positie van minderheid. Ooit was ik de enige langharige hippie op een Gooische kakschool, waar ik jarenlang werd uitgemaakt voor homo. Zelfs leraren deden er aan mee. Verder ben ik al 13 jaar allochtoon in Frankrijk, waar ik me regelmatig anders – minder – behandeld voel. Domme buitenlander, die niet snapt hoe het hier werkt. Rijke smeerlap, die onze huizen pikt. Eigenwijze Hollander, die denkt alles beter te weten en die bij kritiek maar terug moet gaan naar mijn eigen land. Bovendien ben ik getrouwd met een Japanse. Ik weet nog hoe zij leed onder de Amsterdamse straatkinderen die haar op straat nariepen “Chineesje, Chineesje”. En hoe ze een joch van een jaar of 10 boos aansprak toen deze met zijn vingers ‘Chinese ogen’ naar haar maakte. Hij schrok zich rot. Leermomentje.

Maar goed, ondanks mijn pogingen tot empathie ben ik dus nog steeds niet tegen Zwarte Piet, al snap ik dat het voor donkere mensen vervelend moet zijn wanneer iemand Zwarte Piet gebruikt als excuus om racistische grappen te maken.  Maar moeten we daarom Zwarte Piet afschaffen? Houden dan de racistische grappen op? Lange mensen, roodharige mensen, dikke mensen, homofiele mensen, mensen met een raar accent, kale mensen, gehandicapte mensen, bruine mensen… ze zullen bespot worden. Dat zwarte mensen voor apen worden uitgemaakt of inferieur genoemd worden is niet de schuld van Zwarte Piet, maar van de racisten. Ik wil graag én kunnen lachen om de zwartgeschminkte clown Zwarte Piet én strijden tegen het racisme waar Zwarte Piet inmiddels het nationaal symbool van lijkt te worden.

Eén argument tegen Zwarte Piet spreekt me wel aan. Als een groep mensen er echt onder lijdt, zou je de traditie kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld met veelkleurige clowns in plaats van alleen zwarte.  Niet omdat je je schaamt voor je koloniale verleden, niet uit angst voor racist te worden versleten, maar gewoon, uit beleefdheid. En om de racisten te treiteren, natuurlijk.

UPDATE: Wat @ashatenbroeke zegt

»

  1. “Niet omdat je je schaamt voor je koloniale verleden, niet uit angst voor racist te worden versleten, maar gewoon, uit beleefdheid. En om de racisten te treiteren, natuurlijk.”

    Oftewel, pak een leuk en onschuldig kinderfeest en verkloot het volledig door het te politiseren… lekker je eigen gelijk halen ten kosten van iets wat vooral een feest voor kinderen moet zijn.

  2. Ah, iemand die tegen beleefdheid is en vóór racisten. Welkom!

    Ten eerste zeg ik niet dat we het feest moeten aanpassen om ons gelijk te halen, maar uit aardigheid, als geste tegenover de mensen die hier zijn omdat wij hun voorvaderen hebben uitgebuit. Een beleefd gebaar. Kleine moeite, groot plezier. Ik zou het erg jammer vinden want ik hou van Zwarte Piet, maar ach, je moet ook een keer over je eigen schaduw heen kunnen stappen, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Ook al omdat het een kinderfeest is. De generatie die nog in Snikkelaas gelooft vernieuwt zich snel Over tien jaar weet geen kind meer anders of het is altijd zo geweest.

    Bovendien, de traditie aanpassen betekent toch niet dat het kinderfeest ‘volledig verkloot’ moet worden? En vanaf wanneer is het ‘volledig verkloot’, volgens u? Begint dat al als je Zwarte Piet in diverse andere kleuren schminkt? Is ‘verkloten’ als je Piet vervangt door clowns? Of is het pas ‘volledig verkloot’ als we de Pieten helemaal afschaffen? Het is altijd fijn om te weten waar de verklootgrens precies ligt.

  3. Maar je bent dan wel zéér verkeerd bezig om iemand zijn gelijk te laten behalen doormiddel van onware redenen. Dat is geen beleefdheid meer, dat is hielenlikkerij. (Het feest is zelfs eerder positief-discriminatief dan discriminatief.
    Wie is namelijk de grote held bij de intocht? inderdaad, zwarte piet.)

    Waar de ophef dit jaar uit is ontstaan? een “kunstenaar” die als voorbeeld aanhaalt dat zijn moeder ooit door een andere volwassen vrouw een “zwarte piet” is genoemd. Dat zegt meer over de zwakzinnigheid van die beiden individuen (tevens actievoerder die dat als motivatie durft vast te houden) dan de rest van de kwestie.

    Ik vind dat we dus van Laster, Smaad en Haatzaaierij mogen spreken wanneer iemand de warte piet wil bannen onder het mom van racisme. zéker wanneer het voorgeschoteld wordt vanuit een kwestie van nog niet eens “niveau peuterspeelzaal”.

    Verder; iets willen doen aan een situatie ómdat zegmaar “er überhaupt een klacht is” is geen goed motief. Je verliest dan al heel snel mogelijk wél belangrijke perspectieven en laat in feite jouw eigen normen en waarden ook vallen. Zoals ik eerder aanhaalde, dat is geen beleefdheid meer. Dat is hielenlikkerij. Beleefdheid is wanneer beide partijen de beweerde belangen durven overleggen en dat die belangen tot eenzelfde strekking kunnen komen, Niet het over je heen laten lopen door charlatans.
    En als het al beleefdheid is waar je van zou kunnen spreken, is die in deze situatie al zéker ongepast, ómdat het een charlatan betreft die ook niet van plan is enig respect de andere richting op te houden. Sterker nog, het is een veel vuiler soort; een MediaCharlatan, door zo populistisch in te spelen en tegelijkertijd totale onwaarheden te verkondigen en daarmee zijn zelfrespect (Mijner inziens dan) allang ten grabbel heeft gegooid.

    Als je tegen zulke personen steeds beleefdheid zal proberen hanteren, drijf je jezelf alleen maar het eigen harnas in.

  4. Het Sint feest is een alleraardigste traditie en Gario een drammerige kunstenaar die koste wat het kost zijn gelijk probeert te halen. ( en dan ook nog eens gaat mieppe als de plaatselijke koddebeier zijn haartjes kamt als hij bewust een kinder feestje verstierd)
    Gario wauwelt over de racistische achtergrond van Piet waar men hem echter niet over hoort is het feit dat de naam “Piet” niet werkelijk een slavennaam is.
    Gario wekt sterk de indruk dat hij het gewoon niet kan hebben dat er fatsoenlijke mensen zijn die niks kwaads zien in het Sint feest, nee racisten zijn we stuk voor stuk.
    Mierenneukerij dekt m.i prima de lading.
    Verder wat Annihlator zegt.

  5. Als kind zag ik Zwarte Piet niet als negerslaafje van Sinterklaas, maar, zoals je al zei, als apart aangeklede clown (en zwart van het kruipen door schoorstenen) die veel liever en benaderbaarder was dan Sinterklaas en waar je snoepgoed en pepernoten van kreeg. Van Sinterklaas was ik bang. Jammer dat groepen mensen zich door de kleur schmink aangevallen voelen. Zouden mensen met grote monden zich ook aangevallen voelen door Bassie?

  6. Hoi.
    Ik ben een racist tegen al dat buitenlands tuig dat hier in ons NEDERLAND de zaak komt lopen verzieken,daarom geloof ik niet in een Muty Kulturele samenleving,als we je nodig hebben bellen we wel ,maar niet zo.Je fatsoenlijk aanmelden ,vergeet het maar,maar… de politiek is hiervan de schuldige,dit afgestudeerde zootje Den Haag vandaag is hiervoor verantwoordelijk en niemand anders.

    Cornelis

Geef een reactie

