Blatant racisme op LinkedIn na scherpe vragen Sylvana Simons aan minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius

Standaard
Blatant racisme op LinkedIn na scherpe vragen Sylvana Simons aan minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius

Tijdens het vragenuur kwam Sylvana Simons met wat scherpe vragen aan de minister van Veiligheid en Justitie. De kern van haar vraag, die ze drie keer met iets andere woorden uitsprak, was:

Sinds 2001 krijgen mensen die demonstreren tegen de racistische karikatuur van Zwarte Piet te maken met geweld. Van de politie zelf, of van anderen waarbij de politie dit geweld faciliteert door niet in te grijpen. Waarom wil de minister dit niet onderzoeken?

Demonstreren is een grondrecht in Nederland. Voor iedereen dus. Maar als het gaat om hoe de politie omgaat met demonstranten, zien we grote verschillen. De boeren mogen het bijzonder bont maken zonder ingrijpen en zelfs boeren die grove overtredingen begingen kwamen er af met een taakstraf. Mensen van Extinction Rebellion die de snelweg bezetten uit zorg om de planeet worden hardhandig opzij geknuppeld, met traangas bewerkt en urenlang in een busje of cel opgesloten. We kennen allemaal de beelden van Jerry Afriyie die tegen de grond werd geworsteld omdat hij een T-shirt droeg met een tekst tegen Zwarte Piet. En die van de ‘blokkeerfriezen’ die de hele snelweg afzetten met zelfs een ongeluk tot gevolg, zonder dat de politie ingreep. Zelfs als boeren met hun zware trekkers op politiewagens inrijden, de deur van een provinciehuis verwoesten of rotzooi op de snelweg in de fik steken komen ze niet voor de rechter. Ze krijgen niet eens een boete!

Het is heel begrijpelijk dat een agent zijn persoonlijke voorkeur en mening laat meewegen bij de benadering van een probleem tijdens zijn werk. Maar dat mág niet, want volgens de wet zijn we allemaal gelijk en hebben we allemaal dezelfde rechten.

In de commentaren op het optreden van Sylvana Simons op LinkedIn lees ik steeds terug dat Sylvana de politie voor racisten heeft uitgemaakt, maar dat klopt niet. Het was Yeşilgöz die riep dat ze haar agenten niet voor racisten liet uitmaken, daarmee suggererend dat Simons dat zou hebben gedaan. Onterecht. Het is een stropop-argument. Simons constateert dat KOZP-demonstranten (en die zijn niet allemaal gekleurd) onterecht gewelddadig worden behandeld door de politie en bij gevaar zoals in Staphorst niet kunnen rekenen op de bescherming van de politie. Een harde constatering, die echter onweerlegbaar waar is. Simons vraagt naar een breed onderzoek en Yeşilgöz wil alleen het geweld in Staphorst onderzoeken. In de hoop dat iedereen dit straks weer vergeten is.

Intussen woekert het racisme in het politiekorps gewoon door. Want (en nu komt mijn eigen constatering) zonder alle 60.000 agenten racist te willen noemen, uit het gedrag van sommige agenten, van veel te veel agenten, van hele groepen binnen sommige bureaus vol agenten, kunnen we constateren dat er wel degelijk wat stinkende rotte mandjes in de handhavende appelkar zitten.

Om de discussie zuiver te maken, hier even een transcript van de aanvaring van Simons met Yeşilgöz. Goed lezen, en opletten wat elk van hen écht zegt.

Simons:

De minister heeft de term ‘lessen trekken’ al een paar keer genoemd hier vandaag in debat met meerdere mensen. Maar bij komt vooral het woord ‘hardleers’ boven. Want we weten al zoveel. Al sinds 2011 worden demonstranten tegen Zwarte Piet structureel – hetzij door de politie zelf, hetzij door omstanders gefaciliteerd door de politie die niets doet – in hun recht getreden. Mijn vraag is: Op welk moment gaan we deze zogenaamde geleerde lessen in de praktijk brengen? En waarom heeft deze minister zoveel weerstand tegen een onafhankelijk onderzoek door de raad van veiligheid of anderszins waarbij zowel gemeenten, politie alle vormen van gezag die betrokken zijn bij het waarborgen van de veiligheid van deze demonstranten? Waarom is er zoveel weerstand tegen zo’n onderzoek?

Yeşilgöz-Zegerius:

Ik heb er helemaal geen weerstand tegen ik zeg alleen dat het per moment per situatie zoveel kan verschillen dat ik het juist heel sterk vindt dat er nu een onafhankelijk onderzoek naar hoe is dit gegaan in die driehoek en in die gemeente dat dit juist nu plaatsvind zodat je daarop kunt inzoomen. Ik begrijp wat mevrouw Simons zegt: “Nou dan heb je het in Staphorst onderzocht, maar dit gebeurt op meer plekken, dit gebeurt vaker.” Daarom zeg ik ook dan kun je het aan de hand van die onderzoeken naast elkaar leggen en wat kunnen we hier met elkaar zo van leren dat dit niet meer gebeurt. Maar ik kan niet na afgelopen weekend nu al hier gaan invullen hoe dat precies daar is gegaan. Dat ik die beelden die we hebben gezien dat ik die nooit had willen zien dat mag duidelijk zijn. Maar nu wil ik het onderbouwd hebben aan de hand van een onafhankelijk onderzoek waarbij ze kunnen aanwijzen en dit en dit en dit moet je anders doen wil je dit voorkomen. Dat heb ik dan wel nodig.

Simons:

Sinds 2001 worden demonstranten die zich verweren tegen de racistische karikatuur Zwarte Piet of door de politie zelf met geweld tegemoet getreden of met geweld, gefaciliteerd door de politie die erbij staat en niets doet. In 2016 hebben we de verschrikkelijke taferelen in Rotterdam gezien. Op welk onderzoek wil deze minister nog wachten? Hoeveel demonstranten moeten nog met gevaar voor eigen leven slachtoffer worden? Wat weten we nog niet? Dat is mijn vraag aan deze minister. Ik kan me niet voorstellen dat hier een minister staat die zegt: “Het gebeurt al tien jaar, maar ik wil eerst even weten wat er in Staphorst is gebeurd.” Er is heel vaak in deze kamer beweerd dat ik geïrriteerd zou zijn. En dit is het moment, voorzitter, nu ben ik geïrriteerd! Want al 11 jaar lang worden mensen in elkaar geslagen. Door de politie of door mensen die daar van de politie alle kans voor krijgen. En dan wil de minister eerst weten hoe het in Staphorst is gebeurd. Ik ben geïrriteerd.

Voorzitter: ik snap welke emoties dit oproept maar het is geen debat het is een mondeling vragenuur. Dus ik moet ook even zorgen dat iedereen aan bod komt. Het woord is aan de minister nu.

Yeşilgöz-Zegerius

Ik probeer even mijn woorden te vinden want ik voel minstens zoveel irritatie. Ik laat mijn politiemensen niet op deze manier wegzetten. Ik laat mijn politieagenten niet wegzetten alsof ze welbewust, doelbewust op burgers afstappen om hen in elkaar te meppen. We leven in een rechtsstaat en als dingen niet goed zijn gegaan hebben we daar onafhankelijke instituties voor die daar onderzoek naar doen. En ik laat mijn politiemensen niet zo wegzetten. Als afgelopen weekend dingen fout zijn gegaan – en dat zeg ik hier de hele tijd – op ene beheerste manier om geen onderdeel te worden van het debat om het niet te vervuilen – ik zeg laat het onderzoeken en dan zullen we ook optreden tegen ieder die daar een fout heeft gemaakt. Daar heb ik niks aan afgedaan, geen seconde. Maar om nou hier te staan en te zeggen dat al tientallen jaren de politie doelbewust achter Nederlanders aangaat om ze neer te meppen. [Sylvana (zonder microfoon): dat zeg ik niet. Dat heb ik helemaal niet gezegd] vind ik een gotspe, vind ik een schande, en ik sta voor mijn politiemensen. Ik sta er morgen weer ik stond er gisteren ook en dat zal ik blijven gaan dat laat ik niemand zeggen. Alleen een onafhankelijk onderzoek dat kan zeggen “Hier is het fout gegaan en daar handelen we naar zoals het hoort en daar gedragen we ons dan ook allemaal naar en daar leren we de lessen van.” Ik laat niet 60.000 mensen die dag en nacht zich inzetten voor onze veiligheid wegzetten als een stel racisten. Hell No.

Simons probeert zonder versterking nog uit te leggen dat ze de politie nooit racisten heeft genoemd, maar krijgt niet meer het woord van de voorzitter.

Reacties ‘uit het veld’

Hieronder wat reacties die ik langs zag komen op LinkedIn. Een zakelijk platform waar je gewoonlijk naar toe gaat om te netwerken en je diensten onder de aandacht te brengen. Iedereen roept altijd dat je moet oppassen wat je op social media zet. Dat kan ik alleen maar onderschrijven. Want de opmerkingen van deze oudere witte mannen vallen nu wellicht nog goed bij andere oude witte mannen, over een paar jaar is Zwarte Piet overal in Nederland afgeschaft en zal hopelijk ook het onversneden racisme en sexisme dat uit deze commentaren sijpelt gewoon niet meer kunnen. Dan zal hopelijk al deze witte mannen het schaamrood op de kaken staan. Was ik zó weinig empathisch? Was ik zó bang voor ver’ander’ing?

OK, boomers… here we go:

Hoofdinspecteur: zij wakkert discriminatie aan

Compliance consultant: Idioot gedrag

Building manager: klote land

General Sales Manager: minderheidje, allochtoon, woke

Director business development: intentie om kleine kinderen angst aan te jagen

Administration: zeurpieten

Geestelijk begeleider: mensen die zichzelf minderwaardig voelen

Raadslid: beetje (veel) ‘rascistisch’

Examinator: geloofwaardig?

Klachtencommissie: begrijpertje

Executive Support: afzeiken van de witten als bestaansreden

Trainer Jan Pouls: ‘deze mevrouw’

Driven on core values: mensen van kleur gunnen blanken hun ‘eigen’ rechten niet.

Plaats een reactie